• Alpinella on ässä hihassa, ja se on vety: Tältä näyttää Alpenglow Hy6 -konsepti

    Alpinen superauto luottaa vetyyn.

    Renault Groupiin nykyisin kuuluva Alpine on kehittämässä omaa superautoa, jonka V6-moottori käyttää vetyä polttoaineenaan.

    Konseptiauto tunnetaan nimellä Alpenglow Hy6. Siinä käytetään kaksoisturboahdettua 3,5-litraista moottoria, joka tuottaa peräti 730 hevosvoimaa.

    Pieni osa autovalmistajista, muun muassa Toyota, uskoo, että vety on tapa säilyttää polttomoottorit autoissa myös tulevaisuudessa. Toyota on aikaisemmin kokeillut vetyä GR Yaris- ja GR Corolla -malleissa.

    Alpenglow Hy6 on kehitysversio Alpenglow Hy4:stä, jossa oli turboahdettu, 340 hevosvoimaa tuottanut 2,0-litrainen moottori. Hy6:n moottori tuottaa massiivisen 770 newtonmetrin väännön, joka välitetään takapyörille.

    Renault’n suorituskykyosasto on suunnitellut kuusisylinterisen moottorin toimimaan vedyllä ja yhdistänyt sen sekventiaalivaihteistoon. V6-moottori kiertää 9 000 kierrosta minuutissa ja käyttää kolmea tankkia vedyn varastointiin. Kaksi tankkia on sijoitettu auton sivuponttooneihin ja kolmas on ohjaamon takana. Kaikki kolme tankkia ovat tuuletetuissa osastoissa ja ne on eristetty matkustamosta turvallisuussyistä.

    V6-moottoria kehitettiin kahden vuoden ajan. Moottorissa on alumiinilohko ja kuivakampikoneisto, ja sen teho on 211 hevosvoimaa litraa kohden. Keskelle sijoitettu polttomoottori on kiinnitetty LMP3-hiilikuiturunkoon. Alpinen superauto pystyy ylittämään 330 kilometrin huippunopeuden nollapäästöillä. Pakoputkisto on integroitu takavaloihin, mutta sen tehtävänä on päästää ulos vain vesihöyryä.

    Alpine on jo vahvistanut suunnitelmat superauton tuomisesta tuotantoon. Vielä on kuitenkin epäselvää, onko autossa vedystä voimansa saava polttomoottori vai täysin sähköinen voimansiirto.

    Alpine esittelee Alpenglow Hy6 -konseptiaan tämän vuoden Pariisin autonäyttelyssä.

    Kuva: Alpine

    Lähde: Insideevs.com

    Hei! Luitko jo tämän?

     

    Tagit: Alpine Alpenglow Hy6  vetyauto  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: