-
Koeajossa Kia EV3: Futuristinen ilmestys, joka on hintaluokkansa parhaimmistoa
Kian ”Volvo EX30:n tappaja” on onnistunut kokonaisuus, mutta parannettavaakin on.
Koeajoauto: Kia EV3 GT-Line FWD 81,4 kWh
Auton hinta varusteineen: 49 412 euroa
Olet saattanut törmätä sosiaalisessa mediassa Kian mainokseen, jossa naljaillaan Volvon EX30:lle. Mainoksessa komeilee Kian uusi EV3, joka on suora kilpailija jo pidempään markkinoilla olleelle Volvo EX30:lle. Voit lukea taannoisen arviomme EX30:sta täältä.
Kia EV3:n hinnat alkavat alle 40 000 eurosta. Koeajossamme olleen GT-Line-malliversion hinta kohoaa lisävarusteineen selvästi yli 50 000 euroon, joten koeajoauton kohdalla ei enää voi puhua kovin edullisesta sähköautosta. Tai tavallaan voi, sillä tässäkin hintaluokassa EV3 tarjoaa kohtuullisen kilpailukykyisen paketin. Hinnat alkaen -mallissa (37 437 euroa) akkukapasiteettia on 58 kilowattituntia, mutta jo runsaalla 41 000 eurolla omakseen saa 81 kilowattitunnin version.
Kia EV3 on futuristisesti muotoiltu.
Koeajoviikkomme alussa lunta ei vielä ollut maassa, joten pääsimme nauttimaan myös kuivan kelin ajokokemuksesta. Saman viikon aikana lunta pyrytti kymmenisen senttiä, jolloin ajokokemus muuttui oleellisesti. EV3 on tässä vaiheessa saatavilla etuvetoisena, mikä verottaa ajomukavuutta talvisissa olosuhteissa. Vajaan 2000 kilon painoinen auto olisi luultavimmin merkittävästi mukavampi ajettava nelivetoisena. Sellainen on tulossa myyntiin myöhemmin, mutta ajankohtaa maahantuojalla ei ollut vielä kertoa. Neliveto muuttaa EV3:n luonnetta sporttisemmaksi, sillä etuvetoisena kiihtyvyys jää 7,9 sekuntiin. Se on täysin riittävä kiihtyvyys, mutta kovin urheilulliseksi etuvetomallia ei voi sanoa. Toisaalta kaasupolkimen käyttöä ei tarvitse varoa samalla tavalla kuin tehokkaammissa sähköautoissa.
Ohjaamossa ei ole tehty kovin mullistavia ratkaisuja. Näkymää hallitsee iso näyttö.
EV3 on miellyttävä ajettava ja erinomainen matka-auto. Mutkaisemmalla tiellä ja hieman kovemmissa nopeuksissa alustalta kaipaisi hieman enemmän jämäkkyyttä. Kuljettajan olot on tehty mukaviksi. Vaikka sivuttaistukea voisi olla enemmänkin, selkä ei väsy pidemmälläkään matkalla ja säätövaraa on riittävästi pidemmällekin kuljettajalle. Erityismaininnan penkki saa miellyttävän pehmeästä pääntuesta.
Istuinmukavuus on kunnossa.
Tilaa on rutkasti myös takana, eli EV3:sta voi hyvällä omallatunnolla suositella perheen käyttöautoksi. Takapenkkiläisillä oli koeajoautossamme myös oma istuinlämmitys, mitä voi pitää jo pienenä luksuksena.
Takapenkkiläisillä on istuinlämmitys.
Merkkiääniä joka lähtöön
EU-lainsäädännön mukaan kaikissa EU:n alueella myytävissä uusissa autoissa tulee olla pakollisina ADAS-järjestelminä (Advanced Driver Assistance Systems) vähintään hätäjarrutusjärjestelmä, kaistallapitoavustin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä sekä älykäs nopeusavustin. Eri automalleissa järjestelmistä varoitetaan merkkiäänillä, joiden äänenvoimakkuus vaihtelee. Kuljettajan kannalta jatkuva merkkiäänien kakofonia voi käydä helposti hermoille. Valitettavasti Kia EV3 ei kuulu niihin vähiten hermolle käyvien autojen joukkoon: Välillä erilaisia ”plimputuksia” kuuluu niin taajaan tahtiin, ettei kuljettaja välttämättä edes tiedä äänen syytä. Näytöllä on nimittäin niin paljon informaatiota, että kuljettajan voi olla vaikea erottaa näytöltä, mistä merkkiääni varoittaa. Auto kun ilmoittaa paitsi nopeusrajoituksen lievästä ylityksestä, myös nopeusrajoituksen muuttumisesta ja milloin mistäkin. Ja jos katse eksyy etsimään näytöltä äänimerkin syytä, auto varoittaa herkästi huomion herpaantumisesta. Viimeistään tässä vaiheessa verenpaine alkaa nousta.
Merkkiäänet saa kytkettyä pois, mutta valikkoa pitää hieman selailla.
Onneksi merkkiäänet saa pois päältä asetusvalikosta. Kyseiseen valikkoon pääsy on kuitenkin useamman painalluksen takana ja voisi olla helpommin saavutettavissa. On tavallaan harmi, että varoitukset tekee mieli kytkeä pois päältä, koska vähemmän häiritsevinä ne toki voisi pitää päällä, jolloin kuljettaja saisi kaiken irti uudesta turvateknologiasta.
Älykkään nopeusavustimen saa nopeammin pois päältä: Toimenpiteeseen riittää pitkä painallus äänenvoimakkuuden mykityspainikkeesta.
Erikoinen ilmiö ilmastoinnissa
EV3:n ohjaamo on mukava yhdistelmä isoa näyttöä ja fyysisiä painikkeita. Pääosa painikkeista on ovissa ja ratissa, mutta niiden lisäksi kosketusnäytön alapuolelle on jätetty pikanäppäimet esimerkiksi navigointinäkymälle, asetusvalikolle ja medialle. Ratista löytyy valitsin ajomoodille.
Näyttö on selkeä.
Kuljettajan ja etumatkustajan välissä on hauska yksityiskohta, liukuva taso, jolla esimerkiksi älypuhelin pysyy melko hyvin paikallaan. Latausalusta se ei ole, sillä sellainen löytyy fyysisten latausliitäntöjen alapuolelta, kieltämättä hieman liiallisen kurottelun päästä.
Kosketusnäyttö on kirkas ja selkeä. Ilmastoinnin kosketuspainikkeet jäävät kuitenkin ikävästi ratin oikean reunan taakse. Ajon aikana ilmastoinnin säätäminen onkin hieman hankalaa ja aika ajoin se jää tekemättä, jotta ajoturvallisuus ei vaarannu.
Oma näyttöosio ilmastoinnille jää hieman ratin taakse.
Koeajomme aikana huomasimme ilmastoinnissa erikoisen piirteen. Automaatti-ilmastointiasennossa etusivuikkunat tuppasivat huurtumaan. Tilanteessa auttoi tuulilasin huurteenpoiston kytkeminen päälle. Normaalitilanteessa automaattisen ilmastoinnin tulisi kuitenkin pitää ikkunat kirkkaina.
Lupaus pitkästä kantamasta
Kia lupaili meille yhdellä latauksella pisimmillään selvästi yli 600 kilometrin kantaman, mutta valitettavasti emme koeajoviikollamme ajaneet näin pitkään yhtäjaksoista matkaa. Matkat olivat lyhyempiä, mutta EV3 onnistui vakuuttamaan meidät siitä, ettei tämän auton kanssa tarvitse olla jatkuvasti latauspiuhan päässä. Talvisella pakkaskelillä kulutus toki nousi selvästi, emmekä päässeet kaupunkiajossakaan juuri 20 kilowattitunnin keskikulutuksen alle. Talvikäyttöä helpottaa akuston esilämmitys, joka käynnistyy automaattisesti, jos navigaattori on määrätty opastamaan latauspaikalle. Toiminnon saa kytkettyä päälle myös manuaalisesti. Kokeilimme latausta kylmällä akulla noin 10 asteen pakkasessa, jolloin valmistajan ilmoittamasta latausajasta jäätiin kauas. Akuston esilämmitys saattaa verottaa akun kapasiteettia, joten sitä ei välttämättä kannata kytkeä päälle, jos virta on todella vähissä.
Pakkanen verottaa latausaikaa.
Mitä Kia EV3:sta jää käteen? Ulkoisesti futuristisesti muotoiltu auto näyttää parhaalta sivulta katsottuna. Takaa muotoilu on niin ikään rohkea, mutta Suomen talvessa koko takaosa peittyy nopeasti lumeen takaikkunaa ja rekisterikilpeä myöten. Ehkä autovalmistajat jossain vaiheessa keksivät tähän ratkaisun, sillä poliisi ei välttämättä pidä täysin tunnistamattomasta perästä.
Talvisessa kelissä EV3:n perä näyttää nopeasti tältä.
Jos kaikki edellä mainitut puutteet unohdetaan (tai jos niillä ei ole merkitystä ostopäätökselle), EV3 on tällä hetkellä yksi parhaita, ellei paras valinta alle 40 000 euron kategoriassa. Hinnalla saa hyvin varustellun menopelin, jossa tilaa riittää ja ajomukavuus on erinomaisella tasolla.
Hei! Luitko jo tämän?
HMD esitteli superhalvan kännykän
Tagit: Kia EV3 sähköauto koeajo TakaisinKirjoittaja