• Koeajossa Mercedes-Benz EQE 300: Sähköauto varttuneempaan makuun

    Luksusluokan sähkösedan voisi olla ajettavuudeltaan jämäkämpi kokonaisuus.

    Koeajoauto: Mercedes-Benz EQE 300 Electric Art Edition

    Koeajoauton hinta: 76 080 euroa

    Mercedes-Benzillä on ominaisuus, jonka huomaa liikenteessä: Mersu kerää katseita etenkin yhden joukon keskuudessa. Ovatko he sitten mersumiehiä tai -naisia, ken tietää. Sama ilmiö toistui myös koeajoautomme EQQ 300:n kohdalla. Tyylikäs musta sähköauto herättää mielenkiintoa, eikä ihme, sillä Mersulla on vankka fanikunta myös sähköistettyjen henkilöautojen markkinoilla.

    Vuonna 2002 myyntiin tulleen EQE-malliston muotoilusta voi olla montaa mieltä. Puhetta riittää esimerkiksi keulan ”muovisesta” vaikutelmasta ja jonkun mielestä hieman ”saippualaatikkomaisesta” sivuprofiilista. Osa taas pitää autoa esimerkillisen linjakkaana ja jopa futuristisena, mikä ei läheskään aina ole huono asia.

    EQE:n ostajaa hemmotellaan Suomessa, sillä Suomessa myytävät EQE-mallit eroavat Keski-Euroopassa myynnissä olevista autoista runsaammalla vakiovarustelullaan. Suomessa EQE-malliston vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa kookkaampi kuljettajan eteen sijoitettu näyttö (12,3 tuumaa), adaptiivinen kaukovaloavustin, matkapuhelimen langaton lataus sekä ulosnousevat ovenkahvat, jotka kaikki ovat Keski-Euroopassa lisävarusteita. Muita vakiovarusteita ovat muun muassa LED High Performance-ajovalot, 11 kW sisäinen laturi, 170 kW DC-pikalatausliitäntä ja Electric Art-sisätilapaketti.

    Kunnollinen toimintamatka

    Koeajoautomme oli takavetoinen, mikä lupaa hyvää toimintamatkan kannalta. EQE 300 yltää WLTP-luokittelun mukaisesti 648 kilometrin toimintamatkaan. Tähän emme aivan koeajoassamme päässeet, mutta reilusti yli 500 kilometriin kuitenkin. Se on kelpo toimintamatka ja tarkoittaa sitä, ettei auton kanssa tarvitse normaalissa arkiajossa viettää liikaa aikaa pikalatauspiuhan päässä. EQE 350+ yltää vielä hieman pidempään, yli 650 kilometrin toimintamatkaan. EQE 300:n akuston kapasiteetti on 89 kilowattituntia ja ilmoitettu keskikulutus 17,1 kilowattituntia. EQE:tä voi ladata enintään 170 kilowatin latausteholla ja pikalatauksella akustoon voi ihanneolosuhteissa saada runsaat 35 kilowattituntia 15 minuutin lataussessiolla.

    Sähköautojen mittapuulla auto kiihtyy ”ihan mukavasti”, mutta ei missään nimessä tarjoa kovin urheilullista ajokokemusta. Nollasta sataan päästään nopeimmillaan 7,3 kunnissa ja tehoa on 265 hevosvoimaa.

    Ulkomitoiltaan auto on samaa luokkaa kuin Mercedes-Benz CLS tai E Sedan: Pituutta on 4,9 metriä. EQE:n sisätilat ovat kuitenkin merkittävästi isommat kuin nykyisessä E-sarjassa. Hartiatilaa on enemmän ja sisätilan pituus on 80 milliä pidempi. Autossa myös istutaan korkeammalla, mikä parantaa näkyvyyttä.

    Ulkoisesti auton näyttävyyttä voi lisätä enimmillään 21-tuumaisilla vanteilla, jotka yltävät korin ulkopinnan tasalla.

    Ehkä liiankin herraskaista

    Mutta miltä linjakkaan näköinen ilmestys tuntuu kuljettajan penkiltä käsin? Koska kyseessä on hintansa ja varusteidensa puolesta jopa luksusluokan sähkösedan, kokonaisuutta tulee arvioineeksi sen mukaisesti. Sisätilat ovat modernit, mutta muovin käytössä olisi voinut hieman tinkiä ja vaihtaa osa materiaaleista hieman arvokkaampiin. Sama pätee toki moneen kilpailijaan. Takavuosien arvokkaat puulistat ovat mennyttä aikaa.

    Ajoasennon saa nopeasti miellyttäväksi ja etupenkillä istuu mukavasti myös pidempi henkilö. Sivuttaissuunnassa on tilaa, eikä leveämpi henkilö koe asentoaan epämukavaksi.

    Kojelaudan keskellä oleva iso kosketusnäyttö reagoi kosketuksiin kiitettävästi ja valikoita ei tarvitse selata pitkään löytääkseen halutun toiminnallisuuden. Pikavalikkoon voi lisätä haluamiaan, yleisimmin käytettyjä toimintoja, mikä nopeuttaa MBUX-järjestelmän käyttöä.

    Kaupunkiajossa ja rauhallisessa maantieajossa EQE osoittaa hienostuneisuutensa. Tämä auto ei välttämättä halua, että sen rajoja koetellaan mutkatiellä. Ajamisesta nimittäin puuttuu hauskuus, joka saisi hymyn huulille joidenkin sporttisempien kilpailijoiden tapaan. Ajotuntuma ei tempaa kuljettajaa mukaansa vaan houkuttelee hillittyyn matkaamiseen. Siksi EQE:stä jää väistämättä hieman ”herrasmiesmäinen” kuva: Se miellyttänee eniten varttuneempia mersu-faneja.

    Nelipyöräohjaus lisävarusteena

    Matka-autoksi EQE:tä voi suositella lähes varauksetta. Tavaratilaa on lähes 450 litraa, takapenkillä matkustaa kohtuullisen mukavasti, ainakin jos edessä istuvalla ei ole tarvetta siirtää etupenkkiä takimmaiseen asentoon. Pitkältä matkustajalta voi kuitenkin tulla sanomista takapenkin pääntilasta.

    Kaiken kukkuraksi toimintamatka on pitkä, eli taukojen määrästä voi tinkiä. Autossa on hiljaista, mikä osaltaan parantaa laatuvaikutelmaa. Jos auton valitsee ilmajousituksella, ajomukavuus paranee yhden piirun.

    Jos lompakko ei kärsi liikaa perusvarusteisen EQE:n hinnasta, Mersu tarjoaa EQE:n ostajalle lisävarusteena muun muassa nelipyöräohjausta, josta on saatavana kaksi versiota: toisessa ohjauskulma on 4,5 astetta ja toisessa 10 astetta. Kääntöympyrä pienenee kymmenen asteen nelipyöräohjauksen myötä 12,5 metristä 10,7 metriin. Lisävarustelistasta mainittakoon myös ajoäänet, jotka reagoivat muun muassa kaasupolkimen asentoon, nopeuteen ja energian talteenottoon.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Koeajossa Jaguar I-Pace: Edelleen mallikas täyssähköauto

    Tagit: Mercedes-Benz EQE 300  sähköauto  koeajo  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: