• Koeajossa Mini Countryman SE ALL4: Auto, joka istuu käteen kuin hansikas

    Uudelle alustalle istutettu täyssähköinen Mini Countryman on edelleen tunnistettavasti Mini.

    Koeajoauto: Mini Countryman SE ALL4

    Koeajoauton hinta varusteineen: 66 340 euroa

    Vaikka Mini Countryman ei ole enää todellakaan pieni, se on edelleen Mini. Auto, joka istuu käteen kuin hyvin istuva hansikas. Tiedättehän sen tunteen, kun auto tuntuu tottelevan jokaista pientäkin ohjauspyörän liikettä ja imeytyvän kiinni tien pintaan. Parhaimmillaan Mini on mutkateillä, joissa kaasua ei tarvitse keventää mutkassa. Karting—automainen kokemus, saattaisi joku sanoa.

    Mini on parhaimmillaan mutkateillä.

    Sellainen on myös Mini Countryman SE All4, josta otimme tuntumaa viikon ajan. Nimensä mukaisesti Countryman sopii ajettavaksi myös maanteiden ulkopuolella. Reilun 16 sentin maavara mahdollistaa ajon huonokuntoisemmallakin tiellä, vaikka sähköauton kohdalla pohjakosketusta kannattaakin varoa. Ajotuntuma on ehdottomasti sähköisen Coutrymanin parasta antia.

    S-malli tarjoaa enemmän suorituskykyä ja nelivedon.

    Pitkään vain hybridinä tarjolla ollut Countryman on nyt hankittavissa myös täyssähköisenä. SE All4 on rakennettu kokonaan uudelle alustalle, minkä ansiosta auton kokoa on voitu kasvattaa.

    Mini kumartaa edelleen esikuvaansa ja myös Countryman näyttää Miniltä, paitsi kokonsa puolesta. Pituudeltaan 4,4-metrinen ja korkeudeltaan 1,6-metrinen auto näyttää vähintäänkin ylipainoiselta Miniltä, johon silmä ei ihan heti totu.

    Edelleen tunnusomaisesti Mini, vaikkakin iso sellainen.

    Kaupunkiajossa Mini tuntui keräävän katseita etenkin naispuolisilta. Tämän epävirallisen havainnon perusteella auto näyttää vetoavan aikuisiin naisiin. Punainen koeajoauto on toki piristävä ilmestys kaupunkiliikenteessä, sillä ihan heti vastaavaa autoa ei tule vastaan. Mini on edelleen melko harvinainen näky liikenteessä.

    Pyöreä kosketusnäyttö

    Ohjaamossa tunnelma on kaksijakoinen. Tunnusomainen pyöreä ”mittaristo” on tallella, tosin SE All4 -mallin kohdalla kyseessä on kosketusnäyttö. Erikoinen sellainen, sillä pyöreää kosketusnäyttöä ei taida olla missään muussa sähköautossa. Selkeä näyttö ansaitsee kiitokset, vaikka välillä se tuntuu sisältävän liikaakin informaatiota. Kosketustuntuma näyttöön on hyvä ja pienen harjoittelun jälkeen kaikki tarpeelliset ominaisuudet tuntuvat löytyvät melko helposti. Ratin takana on lisävarusteena myytävä heijastusnäyttö, josta kuljettaja voi tarkkailla oleellisia ajotietoja. Ratkaisu on hyvä, koska siten katsetta ei tarvitse tämän tästä suunnata isoon keskinäyttöön.

    Pyöreä kosketusnäyttö on ominta Miniä.

    Muutakin ”hauskaa minimäistä” ohjaamosta löytyy. Pyöreän kosketusnäytön alapuolella on auton käynnistysvipu, jota käännetään aivan kuin vanhalla kunnon avaimella. Käynnistysvivun vieressä on lisävarusteena myytävä Experiences-vipu, josta voi vaihtaa kosketusnäyttöön erilaisia teemoja. Fyysinen painike on varattu lisäksi muun muassa parkkitutkalle ja takalasin lämmitykselle.

    Kosketusnäytön alapuolella on käännettävä virtakytkin.

    On sanottava, että Mini-brändillä voisi leikkiä vielä enemmän. Kangasmaisilla pinnoilla on tuotu erottuvuutta, mutta harmittavasti ne keräävät helposti likaa ja lyhyenkin käytön jälkeen pintoja saa siistiä.

    Istuimissa parantamisen varaa

    Minin Countryman SE All4:n lähtöhinta ilman lisävarusteita on runsaat 55 000 euroa. Vakiovarusteena tulevat istuimet eivät valitettavasti tarjoa riittävää sivuttaistukea ainakaan luokkaa rotevammalle kuljettajalle. Samoin reisituki jää puutteelliseksi. Etuistuimet tarjoavat vain manuaaliset säädöt ilman mitään hienouksia. Monessa tämän hintaluokan sähköautossa penkeissä on monipuoliset sähkösäädöt, jopa ilmastointi. Parempia istuimia haikailevan kannattaakin valita Favoured Trim -varusteltu malliversio, jonka hinta alkaa 56 820 eurosta. Kyseinen malli tarjoaa paremmin tukevat urheiluistuimet.

    Perusmalliset etuistuimet ovat tukensa ja säätöjensä puolesta puutteelliset.

    Koeajominiimme oli valittu lisävarusteita lähes 10 000 euron edestä. Harmittavasti puuttumaan oli jäänyt muun muassa etäisyystutkalla varustettu vakionopeudensäädin, jollainen niin ikään löytyy monesta edullisemmasta sähköautosta vakiovarusteena. Aina mukava lisävaruste on sen sijaan lasikatto.

    Ohjaamo on ehkä hieman liian pelkistetty. Ratin takana oleva heijastusnäyttö on lisävaruste.

    Taatusti tarpeeksi tehoa

    Nelivetoinen Countryman SE All4 liikahtaa mukavasti: nollasta sataseen 5,6 sekunnissa eli täysin riittävän nopeasti Suomen oloissa. Valikosta saa kytkettyä päälle Mini-kiihdytysäänen, joka miellytti testiryhmäämme. Äänimaailma on muutenkin kunnossa, sillä vakiona toimitettava äänentoistolaitteistokin on varsin laadukkaan oloinen. SE-malli on täyssähköisistä Countrymaneista se kalliimpi ja näin ollen myös vikkelämpi. Runsaat 45 000 euroa maksava etuvetoinen E-malli kiihtyy nollasta sataan kolme sekuntia hitaammin.

    Nelivetoisessa Minissä on tarpeeksi tehoa.

    Miniä voi halutessaan ajaa lähes täysin yhden polkimen taktiikalla, sillä ajosuunnan valitsimesta voi kytkeä päälle varsin tehokkaan rekuperaation, minkä jälkeen kaasupolkimen höllääminen jarruttaa autoa paikoin yllättävänkin tehokkaasti. Ajomoodia kannattaa siis hieman harjoitella ennen vilkkaaseen kaupunkiliikenteeseen siirtymistä. Näin tehokas rekuperaatio ei ollut aivan mieleemme, ja ajoimmekin koeajoviikolla enimmäkseen tavallisella D-moodilla.

    Edullista ajamista

    Koeajomme aikana keskikulutus pysyi jatkuvasti alle 17 kilowattitunnissa ollen parhaimmillaan vain hieman yli 16 kilowattituntia. Näin ollen (etenkin nykyisillä pörssisähköhinnoilla) Miniä ajelee ilokseen myös siksi, että ajaminen on varsin edullista. Runsaan 2 000 kilon painoinen auto on tässä kokoluokassa normaalipainoinen, mutta kulutukseltaan varsin kilpailukykyinen muihin viisiovisiin täyssähköautoihin verrattuna. Moottoritiellä kulutus kylläkin nousee herkästi.

    Toimintamatkaa Mini tarjoaa valmistajan ilmoituksen mukaisesti enintään 431 kilometriä. Akuston kapasiteetti on SE-mallissa 64,6 kilowattituntia.

    Lataukset sujuivat koeajon aikana ilman ongelmia, vaikka paikoin auto näytti rajoittavan latausnopeutta. Enimmillään auto kykenee ottamaan vastaan 130 kilowatin lataustehon.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Koeajossa Kia EV9: Monsteri, joka nauraa tilanpuutteelle

    Tagit: Mini Countryman SE All4  sähköautot  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: