• Koeajossa Peugeot E-3008 GT: Komea ulkoa ja sisältä, mutta maksaako se liikaa?

    Peugeotin uudelle alustalle tehty sähköauto on varteenotettava kilpailija kokoluokassaan.

    Koeajoauto: Peugeot E-3008 GT 73 kWh 210 Automaatti

    Koeajoauton hinta: 52 890 euroa (ei lisävarusteita)

    – Onpas komeat vanteet!

    – Mikä tuo väri on?

    Nämä kaksi kysymystä toistuivat koeajoviikon aikana useampaan otteeseen. Peugeotin nykykäytännön mukaan uusiin autoihin erikoisväri kuuluu vakiona ja niin sanotuista perusväreistä joutuu maksamaan lisähintaa.

    Peugeot E-3008 on tyylikäs auto.

    Mielenkiintoinen käytäntö, joka varmasti auttaa osaltaan autojen markkinoinnissa. Moni ostaja kun tunnetusti kiinnostuu autosta sen värin perusteella. Peugeot keräsi yllättävänkin paljon katseita koeajoviikon aikana.

    Koeajoautomme väri oli nimeltään ”Obsession Blue”, joka kieltämättä sopii hyvin auton ilmeeseen ja lisää sen houkuttelevuutta.

    Sähköinen Peugeot E-3008 on kolmannen sukupolven tila-auto. E-3008 pohjautuu monikansallisen Stellantis-autovalmistajan uuteen sähköautorakenteeseen. Samalla 3008 on kasvanut aikaisemmista versioista hieman joka suuntaan. Silti auto ei näytä eikä vaikuta sisälläkään erityisen isolta, vaikka tavaratilaa riittää 520 litran edestä. Takana istuva pidempi henkilö ei välttämättä tunne oloaan kovin kotoisaksi etenkään pidemmän kuljettajan takana.

    Ohjaamossakin on tyyliä.

    Ulkoisesti auto edustaa kaunista nykymuotoilua. Mielenkiintoisena yksityiskohtana ikkunoiden karmit on kätketty. Ratkaisu näyttää hyvältä, mutta talviolosuhteissa ratkaisun toimivuus jää vielä arvoitukseksi.

    Kuljettajan penkillä näkymä on houkutteleva. Edessä avautuu näkymä 21-tuumaiseen panoraamanäyttöön. Leveä yhtenäinen näyttö on mielestämme parempi ratkaisu verrattuna yleiseen yhden ison keskinäytön taktiikkaan. Keskikonsolista löytyy pienempi näyttö, jonka valikot voi kätevästi personoida haluamikseen. Näin ollen esimerkiksi penkin lämmityksen käynnistävän kuvakkeen voi talvisin personoida näkyville, kuten muutkin hyödyllisimmiksi koetut toiminnot.

    Onnistunut ohjaamo

    Kuljettajan ja apukuskin penkit ovat selkeästi eroteltu omille puolilleen. Vaikutelma on onnistunut, etenkin kun ohjaamossa on käytetty muovin lisäksi myös pehmeämpiä kangasmaisia materiaaleja. Tässä ohjaamossa viihtyy pidempäänkin! Mielestämme E-3008:n ohjaamo on ehdottomasti yksi tyylikkäimmistä tässä hinta- ja kokoluokassa.

    Älypuhelimen latausalusta on hankalassa paikassa kahden paneelin välissä.

    Yksi moitteista liittyy tavallisuudesta poikkeavasti muotoiltuun ohjauspyörään, jonka käyttö vaatii aluksi tottumista. Tiukemmissa mutkissa pitää olla varuillaan, jota ote ratista ei lipeä. Toisaalyta ohjauspyörän muotoilu helpottaa edessä olevan näytön pysymistä näkökentässä. Preferoimme silti perinteistä pyöreää rattia.

    Erikoisväri herätti huomiota koeajon aikana.

    Erityismaininnan Peugeot ansaitsee siitä, että ohjaamossa on varsin mukavasti säilytystilaa. Langaton latausalusta on sijoitettu hieman omituiseen paikkaan, jonne puhelimen asettaminen ja ottaminen on tavallista haastavampaa.

    Teho riittää, mutta silti kaipaisi lisää

    Peugeot 3008 ei ole ainoastaan sähköauto, sillä samasta korimallista valmistetaan jatkossa myös polttomoottori- ja hybridiversioita. Täyssähköversio tulee myyntiin ensimmäisenä. Akkukokoja on valittavana kaksi, koeajossamme ollut 73 kilowattitunnin versio ja isompi 98 kilowattitunnin akusto, joka tulee Suomessa myyntiin lähikuukausina. Jälkimmäisellä ajaa yhdellä latauksella peräti noin 700 kilometriä, mikä alkaa riittää jo kovemmallekin sähköautokriitikolle. Auto ottaa vastaan enimmillään 160 kilowatin pikalataustehon. Koeajossamme pääsimme rauhallisella ”pintakaasuajolla” alle 17 kilowattitunnin kulutukseen. Kuten aina sähköauton kohdalla, moottoritielle siirtyminen nostaa kulutusta selvästi. Tehoa olisimme kaivanneet aavistuksen lisää, vaikka myönnettävä on, että runsaan kahdeksan sekunninkin kiihtyvyys riittänee useimmille autoilijoille Suomen olosuhteissa.

    Onko se liian kallis?

    Peugeot on hintansa puolesta lähtenyt markkinoille rohkeasti. Yli 50 000 euron hintalappu voi olla vaikeasti suleteltavissa, etenkin jos ranskalaisauton hintamielikuva on ollut tästä poikkeava.

    Ohjaamon iltavalaistus on upea.

    Ajotuntumaltaan E-3008 ei ole hintaluokkansa parhaiden täyssähköautojen tasolla, mutta ei toisaalta aiheuta pettymystäkään. Ohjaustuntuma on rauhallinen ja etenkin maantieajossa auto vaikuttaa varsin onnistuneelta. Mutkateille valitsisimme hieman jäykemmän alustan, mutta toisaalta kaupunkiajossa liian kova alusta ei useimpia miellytä. Näin ollen Peugeot on mielestämme päätynyt onnistuneeseen kompromissiin. Varustepuolella mukava lisä on lämmitystoiminto takapenkeissä. Sen sijaan panoraamakattoa ei koeajoautossamme ollut, vaikka tässä hintaluokassa niin kuvittelisi.

    Takapenkillä on naftisti tilaa.

    Ikävä tosiasisa on, että monen kuluttajan kohdalla ranskalaisiin merkkeihin liitetään edelleen joitakin muita merkkejä heikompi laatuvaikutelma.

    Koeajon aikana viimeistelyn laatu herätti huomiota.

    Koeajomme aikana laatuvaikutelmaa ei ainakaan parantanut kuljettajan puolella repsottanut muovilista eikä myöskään käsijarrun toiminnasta valittanut huoltopyyntö. Koeajoauton mittarissa oli noin 17 000 kilometriä. Tästä huolimatta Peugeotissa on jotain kiehtovaa. Parina iltana oli suorastaan pakko lähteä ajelemaan ihan vain tyylikkään pimeävalaistuksen takia. Toivomme silti, ettei se pelkästään vaikuta auton kokonaisvaltaiseen ostopäätökseen.

    Hei! Luitko jo tämän?

    HMD yllätti: Tätä et ehkä odottanut alle 300 euron uutuuspuhelimelta

     

    Tagit: Peugeot E-3008  sähköauto  Stellantis  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: