• Koeajossa Skoda Elroq: Perusvarma valinta, joka ei petä

    Skodan uutuudesta on helppo povata suomalaisten uutta suosikkiautoa.

    Koeajoauto: Skoda Elroq 85 Style

    Koeajoauton hinta: 48 095 euroa

    Skoda Elroqin kuljettaja huomaa, että varsinkin tietyt autoilijat jäävät katsomaan vastaan tulevaa autoa normaalia pidempään. He ovat pääsääntöisesti Skoda-kuskeja, jotka tunnistavat houkuttelevan uutuuden.

    Yksi syy voi olla auton keulassa, sillä perinteisestä Skodan etumaskista on nyt luovuttu. Sen tilalla on ”Tech Deck” -etumaski, kiiltävän musta elementti, joka kätkee sisälleen tutkan ja kameran. Myös Skodan tekstilogo on uudistettu.

    Elroq on onnistuneesti muotoiltu auto.

    Ei ole ihme, että Skoda Elroq kiinnostaa, sillä se on valmistajan isku kohtuuhintaisten täyssähköautojen markkinoille. Pienimmällä akulla varustetun Elroq 50 Selectionin hinta on 36 590 euroa, mikä on kilpaiukykyinen, jos verrataan muita saman kokoluokan täyssähköautoja. Samassa alkaen-hintaluokassa on muun muassa Volvo EX30, joka on kuitenkin pienempi auto.

    Tälä näyttää uudistettu Skodan keula.

    Erikoista Elroq-mallistossa on ainakin tässä vaiheessa se, että neliveto on tarjolla ainoastaan malliston kalleimmassa 85x 4x4 RS -versiossa, joka on tulossa saataville myöhemmin tänä vuonna. Muut mallit ovat takavetoisia, mikä ei välttämättä miellytä etuvetoisiin tottunutta. Suomen talvikeleissä takaveto on toisten mielestä hauska ajettava, toisten mielestä epäkäytännöllinen.

    Elroq on noussut nopeasti suosioon Euroopassa. Kerroimme äskettäin, että Skoda on varsinainen myyntihitti Euroopan markkinoilla.

    Tavaratilaa ja säilytyslokeroita riittää

    Elroqista kiinnostuneella on vaihtoehtona kolme eri kokoista akustoa ja kolme voimalinjaa. Alkaen-hintaisessa mallissa akun kapasiteetti on runsaat kilowattituntia ja malliston yläpäässä 79 kilowattituntia (netto).

    Ohjaamossa on rauhallinen, jopa seesteinen tunnelma.

    Koeajoautoksemme valikoitui Elroq 85 Style, joka edustaa varustelultaan malliston parasta tarjontaa. Noin 48 000 euron hintaisen auton sisätiloissa vallitsee jopa hintaansa laadukkaamman oloinen tunnelma. Mikrokuitukankaalla verhoiltu kojelauta on ehdottomasti muovia parempi vaihtoehto.

    Säilytystilaa on runsaasti.

    Elroq ei ole pieni auto. Ulkoisesti se saattaa tietystä kulmasta näyttää jopa pienemmältä kuin mitä sisätilat antavat ymmärtää. Tavaratila vetää 470 litraa, mikä on kärkitasoa tässä kokoluokassa. Penkit kaadettuina tila kasvaa 1 580 litraan. Valmistaja on lisännyt autoon runsaasti tavaralokeroita, joiden kokonaistilavuus on 48 litraa. Säilytysratkaisut ja tilavat sisätilat tekevät Elroqista soveliaan auton pienelle perheelle tai aktiivisesti harrastavalle pariskunnalle.

    Mikrokuitukangasta ei ole säästelty.

    Skoda on uudistanut tietoviihdejärjestelmänsä käyttöliittymän, eikä se ole lainkaan hassumpi. Kooltaan 13-tuumaisen näytön valikkorakenne on kiitettävän selkeä, vaikka välillä kosketusnäyttö ei reagoi kosketuksiin vaan näyttöä pitää painaa useamman kerran. Näytölle voi määrittää enintään viisi auton toimintoja koskevaa pikakuvaketta ja neljä sovellusten pikakuvaketta.

    Jarrutusenergiaa voisi olla enemmän

    Toimituksemme piti erityisesti siitä, että Skoda on malttanut jättää ohjaamoon myös fyysisiä painikkeita. Tuuletusritilöiden alla on napit muun muassa ajomoodin valintaan, ilmastointiin ja takalasin lämmitykseen sekä Travel assist -ajoavustimeen, johon sisältyy yksi ainoista moitteista Skoda Elroqissa. Travel Assist tunnistaa herkästi, jos ote ratista on vähänkään liian heppoinen. Koeajomme aikana järjestelmä varoitti toistuvasti, jos ratissa oli vain yksi käsi ja se (järjestelmän mielestä) liian kevyesti ratissa kiinni. Tämän takia katsoimme parhaaksi kytkeä ominaisuuden pois päältä jokaisella ajokerralla.

    Rullakytkin on hyvä vaihtoehto, mutta esimerkiksi vakionopeudensäätimen eri tiloja joutuu säätämään useammista rattipainikkeista. Se ei ole paras mahdollinen ratkaisu.

    Toinen moite liittyy Elroqin jarruenergiaan. Moottoritien ramppiin laskeutuminen tuotti pari kertaa yllätyksen, kun jarrua sai painaa ihan tosissaan. Melko painavassa sähköautossa odottaisi parempaa jarrutehoa. Tämä kannattaa ottaa huomioon etenkin, jos Elroqin rattiin siirtyy jonkin selvästi sporttisemman auton ratista.

    Valmistaja ilmoittaa Elroq 85:n latausajaksi 28 minuuttia (lataus 10 prosentista 80 prosenttiin ihanteellisessa olosuhteessa ja 210 kW:n latausteholla. Yllätys oli suuri, kun ABC teholatauksessa järjestelmä otti sisään vajaata 30 kilowattia. Asemalla oli tuolloin vapaana yli puolet latauspaikoista.

    Kosketusnäyttö on selkeä ja verrattain helppokäyttöinen, mutta kosketustuntuma ei ole aina paras mahdollinen.

    WLTP-arvon mukainen toimintamatka on 581 kilometriä, mikä ei tosielämässä toteudu mutta jo 500 kilometriä on ihan kiitettävä lukema ja yleensä riittävä hieman vaativammallekin sähköautoilijalle.

    Turvaominaisuuksia voi kytkeä pois valikosta.

    Skoda Elroq 85 on riittävän pirteä auto sporttisempaankin makuun, vaikka mikään erityisesti urheilullinen auto se ei kokonaisuutena olekaan. Kiihtyvyys nollasta sataan on 6,6 sekuntia, mikä riittää jättämään monen polttomoottoriauton taakse. Malliston edullisimman mallin omistajan on tyytyminen 9,0 sekunnin kiihtyvyyteen, mitä voi sähköautomaailmassa pitää aavistuksen ”laiskana” lukemana.

    Kokonaisuutena Skoda on onnistunut luomaan erittäin houkuttelevan perheauton, joka toteuttaa Skodalle tyypillisiä arvoja, kuten tasapainoisuutta, luotettavuutta ja kokonaisvaltaisuutta. Tämän auton ratissa ei välttämättä koe niitä upeimpia tunne-elämyksiä, mutta toisaalta niitä varten on sitten muita automalleja. Elroq iskee segmenttiin, jossa se taatusti houkuttelee ostajia. On todennäköistä, että pian Elroq on tuttu näky Suomen teillä.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Ensimmäinen ”kädellä” varustettu robotti-imuri tuli myyntiin Suomessa

    Tagit: koeajo  Skoda Elroq  sähköautot  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: