• Piianodiakut ovat tulossa sähköautoihin, mutta niissä on myös haittansa

    Piin lisääminen muuttaa akun ominaisuuksia merkittävästi.

    Seuraavan sukupolven akkuteknologia on otettu jo käyttöön harvoissa automalleissa. Muun muassa Mercedes-Benzin G-sarja käyttää piianodikennoja.

    Seuraavan sukupolven akut ovat siis olemassa, mutta niiden teollistaminen on vielä käynnissä. Piianodiakkujen parhaana puolena pidetään niiden latausnopeutta, joka on merkittävästi nykyisiä sähköauton akkuja suurempi. Tavanomaiset litiumioniakut eivät kuitenkaan ole vielä katoamassa.

    Piianodi mahdollistaa akun nykyistä selvästi nopeamman lataamisen: Akkuvalmistaja Molicelin mukaan sen uusin X-sarjan kenno mahdollistaa lataamisen nollasta 100 prosenttiin jopa vain 90 sekunnissa. Samaan aikaan piianodiakku myös purkautuu nopeasti.

    Lähes kaikissa nykyisissä sähköautojen litiumioniakuissa anodien eli akun negatiivisen navan valmistusmateriaali on grafiitti, joka on ollut ainoa anodimateriaali tähän asti. Piin lisääminen muuttaa akun ominaisuuksia huomattavasti, eikä teknologian lisäkustannuksista ei vielä ole selkeää tietoa.

    Tällä hetkellä kaupalliseen käyttöön saatavilla olevat piikennot eivät pysty merkittäviin parannuksiin samanaikaisesti sekä tehossa että energiatehokkuudessa. 

    Tällä hetkellä piikennotekniikkaa kehittävät yritykset ovat keskittyneet pääasiassa suuriin tehonlisäyksiin, eivät niinkään energiatehokkuuteen. Akun kapasiteetti ei siis välttämättä kasva merkittävästi.

    Sähköautoihin odotetaan myös kiinteän elektrolyytin akkuja eli niin sanottuja solid state -akkuja. Piikennotekniikka saattaa saapua markkinoille ennen niitä.

    Kiinteän olomuodon akkuun tarvitaan vähemmän kriittisiä raaka-aineita, kuten kobolttia. Autonvalmistajista Toyota on jo kertonut aloittavansa kiinteän olomuodon akkujen massatuotannon vuoteen 2027 mennessä.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Kia esitteli villin maastokonseptin

    Tagit: sähköautot  akkuteknologia  piianodi  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: