• Tässä on Audin AUDI, jonka saa vain Kiinassa: Kuvat voivat jättää harmituksen siitä, ettei se tule Eurooppaan

    Audin ensimmäinen vain Kiinaan suunnattu auto on esitelty.

    Audin alabrändi AUDI on esitellyt ensimmäisen täyssähköisen automallin, joka on tarkoitettu vain Kiinan markkinoille. Kyseessä on E5 Sportback, neliovinen hatchback, jossa on tehoa lähes 800 hevosvoimaa. Tätä mallia ei nähdä muualla maailmassa.

    Teknisistä tiedoista tiedetään vielä tässä vaiheessa verrattain vähän. E5 on hieman yli 4,9 metriä pitkä, 196 senttiä leveä ja 147,5 cm korkea eli hieman suurempi kuin A5 Sportback. Auto perustuu uuteen SAIC:n kanssa kehitettyyn Advanced Digitized Platform (ADP) -alustaan. Audi kertoo, että kyseinen alusta toimii tulevien AUDI-mallien perustana, mutta sitä ei käytetä Kiinan ulkopuolella.

    Uutuus poikkeaa selvästi Audin eurooppalaisesta muotokielestä: siinä on ohuet ajovalot ja suorakulmainen etuosa, jossa ei juuri ole ilmanottoaukkoja tai kulmia. Sama teema jatkuu auton takaosassa, ja nelirenkaisen logon sijaan nähdään isolla AUDI-teksti. Näin Kiinaan suunnattu AUDI-brändi erotetaan ”perinteisestä” saksalaisesta Audista.

    Moottoreista tai akusta ei ole vielä tarkkoja tietoja, mutta ostajat voivat valita takavetoisen tai Quattro-nelivetoisen version. Tarjolla on neljä tehoversiota, joista ”laiskin” on 295-hevosvoimainen. Malliston huippuversio kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa.

    Akun osalta Audi mainitsee vain "jopa 100 kilowattitunnin kapasiteetin". Toimintamatkaksi kerrotaan jopa 770 km, mutta vielä ei ole selvää, onko kyseessä valmistajan arvio vai virallinen Kiinan CLTC-mittaustulos. ADP-alusta tukee 800 voltin pikalatausta, ja Audin mukaan 370 km:n toimintamatka saadaan ladattua kymmenessä minuutissa.

    E5 Sportbackissa on LiDAR-pohjainen kuljettajaa avustava järjestelmä, joka hyödyntää 29 laitteistokomponenttia auton ympäristön havainnointiin. Ohjaamossa on räätälöitävä 27-tuumainen 4K-näyttö. Käyttöjärjestelmänä toimii AUDI OS, jonka taustalla on Qualcommin Snapdragon-autoalusta. Digitaalinen järjestelmä on yhteydessä verkkoon ja tukee etäpäivityksiä. Ohjaamossa ei ole juuri lainkaan fyysisiä painikkeita, mikä on trendi Kiinassa.

    Kuvat: AUDI

    Hei! Luitko jo tämän?

    CNN: Samsungilla on Trumpin kauppasodassa valttikortti Applea vastaan

    Tagit: AUDI  sähköauto  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: