• Tutkijat kehittivät akun, joka akku lataa sähköauton pakkasessa 10 minuutissa

    Uutta pinnoitetta voidaan käyttää nykyisissä akkutehtaissa ilman suuria muutoksia tuotantoprosesseihin.

    Michiganin yliopiston ja Arbor Battery Innovationsin tutkijat ovat kehittäneet uudenlaisen litiumioniakun, joka säilyttää suorituskykynsä jopa -10 asteen pakkasessa. Innovatiivinen akkurakenne mahdollistaa jopa 10 minuutin latauksen ilman toimintamatkan heikkenemistä kylmissä olosuhteissa.

    Perinteiset sähköautojen akut hidastuvat merkittävästi kylmällä, sillä elektronien liike akussa hidastuu pakkasessa. Tämä johtaa sekä hitaampaan lataukseen että lyhyempään toimintamatkaan. Tiedelehti Joulessa julkaistu tutkimus esittelee erikoiselektrodin, joka ratkaisee tämän ongelman.

    Tutkijat käyttivät 3D-elektroditekniikkaa, joka parantaa ionien liikkuvuutta akun anodissa. Anodin grafiittiin kohdistettiin laserkäsittely, jotta ionit voisivat sitoutua tehokkaammin. Tämä mahdollisti akun lataamisen vain 10 minuutissa -10 asteen lämpötilassa ilman suorituskyvyn heikkenemistä edes sadan lataussyklin jälkeen.

    Nopean latauksen haasteena on ollut litiumin kertyminen anodin pinnalle, mikä voi heikentää akun suorituskykyä ja turvallisuutta. Michiganin yliopiston tutkijat ratkaisivat ongelman pinnoittamalla akun 20 nanometrin paksuisella lasimaisella litiumboratti-karbonaattikerroksella, joka estää litiumkerrostumien muodostumisen ja mahdollistaa akun lataamisen jopa 6C-nopeudella.

    Yksi merkittävimmistä tutkimustuloksen eduista on, että uutta pinnoitetta voidaan käyttää nykyisissä akkutehtaissa ilman suuria muutoksia tuotantoprosesseihin. Michiganin yliopiston professori Neil Dasguptan mukaan teknologian laajempi käyttöönotto voisi parantaa merkittävästi sähköautojen käytettävyyttä kylmissä olosuhteissa.

    Vielä on epäselvää, koskeeko 10 minuutin latausaika latausta nollasta sataan prosenttiin vai latausta 20 prosentista 80 prosenttiin.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Samsung piristää tablet-markkinaa: Asettaa haasteen Applelle

      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: