• BMW julkisti visionsa tulevaisuuden citymaasturista: Hyvästi iDrivelle

    BMW Neue Klasse X näyttää jo lähes valmiilta tuotantoautolta.

    BMW on esitellut uusimman Neue Klasse -visionsa, joka keskittyy tällä kertaa SUV-luokan malliin eli katumaasturiin. Aikaisemmin BMW on esitellyt Neue Klassea sedanin näkökulmasta.

    Neue Klasse X antaa ymmärtää, että kyse on nimenomaan X-malliston visiosta eli katumaasturista. Kuvien perusteella visio näyttää sopivan parhaiten X3:n kokoluokkaan. Vaikka kyse ei ole tuotantoautosta, ulkoisesti nähtävillä on X:n tyypillisiä tunnusmerkkejä. Kuvien perusteella voisi päätellä, ettei tuotantomalli ole kaukana. Eikä olekaan, sillä ensimmäiset Neue Klasse -mallit ovat tuotannossa vuonna 2025.

    Neue Klasse X:n sisätilassa kuljettajan näkymää hallitsee Panoramic Vision eli HUD-tuulilasinäyttö. Se näyttää kuljettajalle muun muassa nopeuden, akun varauksen ja muut tärkeää informaatiota. Ohjaamosta ei juuri fyysisiä painikkeita löydy joitakin yksittäisiä keskikonsoliin asennettuja nappeja lukuun ottamatta. Neue Klasse jättää iDrive-järjestelmän historiaan, sillä jatkossa BMW:n hallintalaitteita ohjataan alati yleistyvään tapaan kosketusnäytöltä tai ohjauspyörästä.

    Toisin kuin BMW:n polttomoottoriautoissa, joissa muun muassa vaihteensiirtoa, moottoria ja jousitusta ohjaa erillinen ohjausyksikkö (ECU), Neue Klasse esittelee teknologiaa, jossa hyödynnetään erittäin tehokkaita tietokoneita. BMW:n mukaan jokainen tällaisista ”superyksiköistä” omaa kymmenen kertaa suuremman laskentatehon perinteisiin ECUihin verrattuna. Näin auto tarkkailee jatkuvasti esimerkiksi jousituksen säätöä kussakin ajotilanteessa. Tehokkaita tietokoneita tarvitaan myös autonomiseen ajamiseen ja GPS-navigointiin.

    BMW:n mukaan Neue Klasse EV -mallit hyödyntävät kuudennen sukupolven eDrive-teknologiaa. Uusimman teknologian mukaiset pyöreät litium-ion -akkukennot tarjoavat 20 prosenttia enemmän energiatiheyttä verrattuna nykyisiin kulmikkaisiin akkukennoihin verrattuna. Neue Klasse -autot käyttävät 800 voltin arkkitehtuuria pikalataukseen, mikä mahdollistaa noin 300 kilometrin kantaman kymmenen minuutin latauksella. Neue Klasse X:n kohdalla BMW ei kerro tarkkoja kantamatietoja.

    Ulkoisesti visio X-mallista yhdistää kulmikkuutta ja muotojen pehmeyttä. Aivan kuten sedan-vision kohdalla, myös X-mallissa etusäleikkö on maltillisen kokoinen ja tekee keulan kokonaisilmeestä urheilullisen ja samaan aikaan minimalistisen. Sisätilojen interiöörissä huomion vangitsee iso panoraamakatto.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Ferrarin täyssähköauton julkaisu lähestyy: Se ei ole hiljainen

    Tagit: BMW Neue Klasse  sähköauto  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: