-
Koeajossa BMW iX xDrive 50: Se ajaa melkein itsestään
BMW iX on sähköinen vaihtoehto X5:lle. Kokeilimme, miten nykyaikainen avustetun ajamisen teknologia toimii uutuudessa.
Koeajossamme ollut BMW iX xDrive 50 on massiivinen ilmestys ja täynnä uusinta ajamista avustavaa teknologiaa. Kokeilimme, miten avustava järjestelmä toimii ja miten paljon se helpottaa ajamista.
Täysin autonomista ohjausta BMW:n varustevalikoimassa ei vielä ole, mutta Driver Assistance -varustepaketilla pääsee aistimaan tulevan autopilotin kykyjä. Koeajoautoomme asennetun Driving Assistant Professionalin voi tilata suureen osaan BMW mallistosta. Saatavilla olevat toiminnot sekä hinta vaihtelevat sen mukaan, mistä autosta on kyse.
Teknologian ja useiden kameroiden avulla auto näkee muun muassa muita autoja, esteitä, tiemerkintöjä ja liikennemerkkejä. Auto käyttää myös karttadataa muun muassa tiemerkintöjen validoimiseen.
Ohjaamossa on laadun tuntua.
Ajamista avittava teknologia on jo varsin lähellä autopilottia, sillä järjestelmän aktivoimisen jälkeen rattiin ei tien päällä tarvitsisi juuri koskea. Tällä hetkellä BMW:n järjestelmä ei kuitenkaan anna tähän mahdollisuutta. Niin sanottu ”Level 2+” autonominen ajaminen antaa jatkossa mahdollisuuden siihen, ettei kuljettajan tarvitse pitää kiinni ohjauspyörästä. BMW, kuten moni muukin autovalmistaja, kehittää parhaillaan kyseistä teknologiaa. Haasteena on turvallisuus, sillä markkinoille tullessaan järjestelmän tulisi olla niin turvallinen, ettei sen käyttö aiheuta pienintäkään onnettomuusriskiä.
BMW iX on linjakas ilmestys.
Iso auto kiihtyy ripeästi
Koeajomatkamme aikana saimme varsin hyvän kuvan siitä, miten nykyaikainen ajoavustinteknologia toimii. Ensin on kuitenkin syytä selvittää hieman, millainen auto BMW iX xDrive50 on.
Ennen kaikkea se on iso. Lähes viisimetrinen, yli 2500-kiloinen monsteri kääntää katseet ei vain hurjan kokonsa, myös näyttävän keulan ansiosta. Keula on bemarin tapaan aggressiivinen, ja tällaiseen autoon se sopii.
Tehokkaan sähköauton tavoin myös iX xDrive50 liikkuu sähäkästi. Nollasta sataan vie 4,6 sekuntia, mikä on taatusti riittävästi. Ison auton ohjaamossa räjähtävä kiihtyvyys tuntuu jollain tapaa vielä hurjemmin kuin urheiluauton ratissa. Siihen vaikuttanee se, että kuljettaja istuu verrattain korkealla ja painavan auton meno on väkisinkin hieman huojuvaa etenkin mutkateillä. Tämä ei kuitenkaan haittaa, sillä tuntuma tiehen on erinomainen. Ohjaus tuntuu paikoin liiankin kevyeltä. Tässä kohtaa on pakko antaa hieman moitteita ohjauspyörän muotoilusta, jonka käsittely nopeissa tilanteissa ei ole yhtä sujuvaa kuin pyöreämmällä ratilla.
Näin ajoavustin toimii
Driver Assistance Professionalin ensimmäinen versio tuli saataville vuoden 2018 X5-malliin (G05). Sen jälkeen järjestelmää on kehitetty jatkuvasti.
Hienoa tekniikkaa ei saa pikkurahalla. Koeajoautomme hintalappu nousee noin 130 000 euroon. Lisävarusteita autoon oli ruksattu lähes 23 000 eurolla.
Järjestelmä kytketään päälle ohjauspyörästä löytyvästä painikkeesta, jonka takana on kolme toimintoa: nopeusrajoitin, vakionopeudensäädin etäisyystutkalla ja ajoavustin, joka kytkee kaikki mahdolliset tutkat, sensorit ja avustimet päälle.
Avustava teknologia kytketään päälle ohjauspyörän painikkeesta.
Kun ajoavustin on päällä, se tarkkailee kuljettajan käsiä ratin ympärillä. Hud-näyttöön ja ratin takana olevaan näyttöpaneeliin ilmestyy vihreä ohjauspyörä. Kun väri muuttuu keltaiseksi, järjestelmä on havainnut, ettei ratista ehkä pidetä riittävällä tavalla kiinni. Kun merkki muuttuu punaiseksi, järjestelmä käynnistää vähän ajan kuluttua hälytyksen ja pyytää tarttumaan ohjauspyörään. Jos pyyntöä ei noudateta, järjestelmä ilmoittaa ajokyvyttömyydestä ja pyytää aktivoimaan ohjauksen painamalla kaasupoljinta. Koeajolenkin aikana näin kävi kerran, vaikka kuljettaja omasta mielestään piti ratista kiinni. Ote oli ilmeisesti liian hento, eikä ohjauspyörä tunnistanut sitä.
Turvallisuusasetuksia voi tarkastella isolta kosketusnäytöltä.
Koeajon edetessä löytyi tapa ajaa myös yhdellä kädellä ilman, että järjestelmä ainakaan heti alkoi huomauttaa otteesta. Maahantuojan mukaan järjestelmä sallii yhdellä kädellä ajamisen, mutta välillä järjestelmä saattaa pyytää tarttumaan ratista jämäkämmin.
Tieto stop-merkistä näytölle
Ajon aikana tuli useinkin eteen tilanteita, joissa ratista teki mieli irrottaa kädet ja antaa auton ajaa itse. Sen verran luotettavalta avustettu ajaminen vaikuttaa. Mutkaisellakin tiellä auto tuntui pysyvän kiitettävän hyvin omalla kaistallaan, vaikka tiemerkinnät olivat paikoin pahasti kuluneet. Järjestelmä kun tarkkailee jatkuvasti tiemerkintöjä.
Hieman ongelmalliseksi avustettu ohjausteknologia osoittautuu muun muassa silloin, kun edessä on tiukka mutka. Tällöin auto hiljentää nopeutta merkittävästi, selvästi enemmän kuin kuljettaja itse hiljentäisi. Jos takana on auto tai useampi, kyseinen vauhdin ”pumppaaminen” voi aiheuttaa muissa autoilijoissa ihmetystä. Onneksi kuljettaja voi puuttua välittömästi ajoavustimen toimintaan ja kiihdyttää vauhtia tarvittaessa.
Vauhdin säätäminen voisi olla hieman paremmin toteutettu myös tilanteissa, joissa edessä oleva auto erkanee tai kääntyy pois edestä. Tällöin BMW:n ajoavustin reagoi hieman hitaasti eli kiihdyttää auton takaisin kuljettajan asettamaan matkavauhtiin suhteellisen pitkällä viiveellä.
Risteykseen tultaessa jarrutus on optimoitu hyvin, sillä vauhti hiljenee tasaisesti. Risteyksen jälkeen vauhdin kiihdytys matkanopeuteen voisi olla ripeämpi. Stop-merkistä auto varoittaa näkyvästi, mikä kannustaa noudattamaan liikennesääntöjä eli pysähtymään.
Keulan ilme on sopivan vihainen.
Auto voi jatkossa säädellä ajonopeutta itsenäisesti
BMW on kehittänyt avustettua ajoteknologiaa pitkän ajan kuluessa. Maahantuojan mukaan valmistaja lanseeraa tämän vuoden aikana tietyissä maissa Automatic Speed Limit Assist -toiminnon, joka sallii, että auto voi muuttaa ajonopeutta ilman ajajan hyväksyntää.
Auton itsenäinen päätös ajonopeuden muuttamisesta olisi tervetullut ominaisuus esimerkiksi nopeuskameroiden kohdalla. Teknologian avulla auto voisi huomauttaa, jos vauhtia on liikaa. Vaikka kuljettaja olisi nykyisellään tarkkana, vakionopeuden säätimen asetus saattaa joskus jäädä edellisen nopeusrajoituksen kohdalle. Jos uusi nopeusrajoitus jää epähuomiossa huomaamatta, seurauksena on sakko kameratolpan kohdalla. Teknologian avulla auto voisi näissä tilanteissa laskea nopeutta ilman kuljettajan suostumusta.
Ajoavustimen testaamisessa on syytä muistaa, että kesäkeleillä teknologia toimii taatusti luotettavammin kuin Suomen haastavissa talviolosuhteissa, joissa tiemerkinnät voivat olla kokonaan lumen peitossa. Maahantuojan mukaan erilaiset sää- ja ajo-olosuhteet voivat vaikuttaa sensoreiden toimintakykyyn. Auto ilmoittaa kuljettajalle, jos olosuhteet ovat sellaiset, että järjestelmä toimii vain rajallisesti.
Hei! Luitko jo tämän?
Kokeilimme Mercedes-Benzin MBUX-käyttöliittymää: Kuuntele, miten Mersu tunnistaa puhetta
Tagit: BMW BMW iX autonominen ajaminen Driver Assistance Professional sähköauto TakaisinKirjoittaja