• Muistatko vielä Concorden? Tämä lentokone voi palauttaa yliäänimatkustuksen

    Boom Supersonic -yhtiöllä on kunnianhimoinen tavoite.

    Amerikkalainen Boom Supersonic aikoo palauttaa yliäänimatkustuksen lentoliikenteeseen. Edellisen kerran ääntä nopeammin on matkustettu yli 20 vuotta sitten maineikkaalla Concordella, jonka viimeinen kaupallinen lento tehtiin Air Francen Concorde-koneella vuonna 2003.

    Boom Supersonicin XB-1 -yliäänikone on prototyyppivaiheessa. Joitakin päiviä sitten koneella lennettiin ensimmäisen kerran. Lyhyt lento toteutettiin Mojaven aavikolla. Lennon aikana kone nousi runsaan kahden kilometrin korkeuteen ja saavutti 455 kilometrin tuntinopeuden.

    Yhtiön tavoitteena on saada Overtureksi nimetty yliääninopeuteen yltävä kone kaupalliseen käyttöön. Suunnitelmissa on otettu lupaavia askelia, sillä yhtiö on solminut sopimuksen American- ja United-lentoyhtiöiden kanssa. Samaan aikaan on tullut myös lunta tupaan, sillä Boom menetti äskettäin yhteistyön Rolls-Roycen kanssa. Nyt yhtiö kehittää lentokonemoottoreitaan omin voimin ilman maineikasta brittivalmistajaa.

    XB-1-prototyypissä käytetään kolmea J85-turbojettiä, joilla lennettiin jo vuosikymmeniä sitten. Tällaista moottoria käytettiin muun muassa F-5-hävittäjässä. Kaupallisessa Overturessa on tarkoitus käyttää nykyaikaista moottoriteknologiaa ja Boomin omia moottoreita, joista käytetään nimeä Symphony. Niiden avulla lentokoneen tehot nousevat noin kolminkertaiseksi J85-moottoreihin verrattuna. XB-1:n avulla Boom kerää lähinnä dataa lennoista ennen kun Overturen kanssa päästään testilentoihin. XB-1:lla on merkitystä myös pääomasijoitusten keräämisessä varsinaisen yliäänikoneen kehittämistyöhön. Tällä hetkellä Boom Supersonicin tavoitteena on saada Overture ilmaan vuoteen 2030 mennessä. Kehitystyö on äärimmäisen kallista: Boomin toimitusjohtaja kertoo The Verge -sivustolle, että kehitystyö saattaa vaatia peräti kahdeksan miljardin dollarin investoinnit.

    Jos Overture joskus pääsee käsiksi kaupallisiin lentoihin, se lyhentäisi merkittävästi lentoaikoja nykyisestä. Mach 1,7:n nopeudella lentäminen lyhentäisi esimerkiksi New Yorkin ja Tokion välisen lentoajan puoleen tämänhetkisestä, Ther Verge kertoo. Vaakakupin toisella puolella on polttoaineen kulutus, mikä ei tee yliäänikoneesta ekologista vaihtoehtoa. Overture pystyisi lisäksi lennättämään selvästi jumbojettiä vähemmän matkustajia, vain 64.

    Lähde: The Verge

    Hei! Luitko jo tämän?

    BMW julkisti visionsa tulevaisuuden citymaasturista: Hyvästi iDrivelle

     

    Tagit: Boom Supersonic  Overture  lentomatkustus  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: