• Tutkimus paljastaa: Näin paljon suomalaiset striimaavat musiikkia

    Suomessa jo 95 prosenttia 12–65-vuotiaista kuuntelee musiikkia suoratoistopalveluiden kautta.

    Teoston, Norjan TONOn ja Tanskan Kodan yhteispohjoismainen Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2024 -tutkimuksen tulokset on julkaistu.

    Tutkimuksen mukaan 12–65-vuotiaat suomalaiset, ruotsalaiset, tanskalaiset ja norjalaiset kuuntelevat musiikkia aiempaa enemmän digitaalisten suoratoistopalveluiden kautta. Musiikin suoratoistopalveluita kuten esimerkiksi Spotifya, YouTubea tai Apple Musicia käyttää jo 95 prosenttia suomalaisista ja myös kaikista pohjoismaisista vastaajista. Erityisesti Tanskassa on tapahtunut merkittävä kasvu viimeisen kahden vuoden aikana: osuus on noussut 88 prosentista 94 prosenttiin.  

    Suomalaisten musiikin striimaamiseen käyttämä aika on kasvanut kahdessa vuodessa lähes 30 prosenttia, 2,7 tunnista jopa 3,5 tuntiin päivässä. Vähiten aikaa musiikin kuunteluun käytetään Tanskassa (3,1 h/pv) ja eniten Ruotsissa (4 h/pv). Pohjoismaiden keskiarvo on kasvanut kahdessa vuodessa 3,2 tunnista 3,6 tuntiin.

    Kaikkiaan 55 prosenttia pohjoismaisista musiikin kuuntelijoista suosii suoratoistopalveluiden maksullisia versioita, mutta Suomessa maksullisia versioita kertoo käyttävänsä vain 41 prosenttia vastaajista. Osuus on kuitenkin noussut selvästi vuodesta 2022, jolloin maksullisia versioita käytti vain 35 prosenttia suomalaisista. Maksuttomia versioita vuonna 2024 käyttää 54 prosenttia suomalaisista (2022: 56 %). Suosituinta maksullisten versioiden käyttö on Norjassa, jossa peräti 63 prosenttia valitsee mieluummin suoratoistopalvelun maksullisen version.

    Suomessa jopa 78 prosenttia vastaajista kuuntelee musiikkia YouTubesta ja 60 prosenttia Spotifysta. Myös Tanskassa YouTube on Spotifya suositumpi palvelu. Ruotsissa ja Norjassa Spotify on hieman YouTubea suositumpi. YouTuben käyttö on laskenut Pohjoismaissa kahdessa vuodessa keskimäärin kolme prosenttia, kun taas Spotifyn käyttö on kasvanut neljä prosenttia.

    Pohjoismaissa Spotifyn rooli on yhä vahva kuunteluajan perusteella mitattuna. Spotifyn maksullisilla versioilla on Pohjoismaissa suurin päivittäinen keskimääräinen kuunteluaika, keskimäärin 2,1 tuntia. Osuus on 34 prosenttia kaikista pohjoismaiden suoratoistopalveluiden kuuntelutunneista.

    Suomen Spotify-käyttäjistä 59 prosenttia käyttää palvelun maksullista versiota. Osuus on pohjoismaiden alhaisin, kun esimerkiksi Ruotsissa maksullista versiota käyttää jopa 71 prosenttia vastaajista.

    Tv:n ja elokuvien julkisia ja maksullisia suoratoistopalveluita kulutettiin Suomessa 2,8 tuntia päivässä, mikä on Pohjoismaista vähiten. Kaupallisia suoratoistopalveluita katsottiin Suomessa keskimäärin 2,5 tuntia ja julkisen palvelun Yle Areenaa 0,9 tuntia päivässä.

    Suomalaiset ovat tutkimuksen mukaan eniten tekoälyn vastuullisen kehityksen kannalla verrattuna muihin Pohjoismaihin. Kolme neljästä suomalaisesta ajattelee, että tekoäly-yritysten pitäisi kysyä musiikin tekijöiden ja artistien lupa heidän taiteensa hyödyntämiseen tekoälyn koulutuksessa. Vastaajista 63 prosenttia on sitä mieltä, että suoratoistopalveluissa tulisi kertoa, jos kappale on tekoälyn luoma.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Suunnolta tuoteuutisia: ”Olemme ylpeitä, miten pieneksi olemme kellon saaneet”

    Tagit: suoratoisto  YouTube  Spotify  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: