• Futuristin koeajossa MG4 Xpower: Sähköinen leikkikalu, joka jättää kylmäksi

    MG:n sporttitykki saa teinipojat kateellisiksi, mutta onko siinä riittävästi imua?

    Koeajoauto: MG4 Xpower

    Auton hinta varusteineen: 45 900 euroa

    Mattavihreä väri ja isot oranssit jarrusatulat yhdistettynä muutenkin sporttiseen vaikutelmaan kertoo jotain: Tässä tapauksessa sen, että alla on tavallista sähköautoa tehokkaampi menopeli.

    MG4:n Xpower-tehoversio on selvästi tarkoitettu nopeisiin kiihdytyksiin, sillä juuri niissä se on parhaimmillaan. Auto ampaisee nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 3,8 sekunnissa, mikä ei ole sähköautorintamalla suinkaan ainutlaatuista, mutta silti varsin nopeaa etenemistä.

    Jarrusatuloissa on kokoa.

    Ja juuri tässä piilee sähköautojen kiinnostavuus monen ostajan silmissä: Jos takavuosina halusit ajaa alle neljä sekuntia sataseen kiihtyvällä polttomoottoriautolla, piti iskeä pöytään niin paljon rahaa, että ostos jäi haaveeksi. Nyt vastaavaan kiihtyvyyteen päästään runsaan 40 000 euron hankinnalla. Toisin sanoen kiihtyvyys ei ole enää luksusominaisuus vaan täyttä totta jo ohuemman lompakon omaavalle asiakkaalle.

    MG on takavuosien brittimerkki, joka tunnettiin urheiluautoistaan. Vuonna 2005 tuotemerkin oikeudet siirtyivät Kiinaan. Nykyiset MG-autot tulevat kaikki Kiinasta.

    Suomeen MG:n autoja on tuotu Ruotsista, mutta nyt Suomessa ollaan käynnistämässä omaa maahantuontia Hedinin Automotiven siipien alla. Olemme aikaisemmin koeajaneet MG Marvel R.

    Mutta mitä MG4 Xpowerista jää todella käteen? Ensinnäkin on syytä mainita, että kyseessä on alle 30 000 euron hintaisen perusmallin sisar (tai veli), mutta nelivedolla eli kahdella sähkömoottorilla varustettuna. Niiden turvin teholukemat nousevat 320 kilowattiin ja vääntöäkin tarjotaan 600 newtonmetriä eli taatusti riittävästi verrattain pienelle, alle 2 000 kilon painoiselle sähköautolle.

    Sport-ajomoodissa neliveto on päällä jatkuvasti, joten kyseisellä moodilla ajaessa saadaan paras kiihtyvyys. Muilla moodeilla neliveto tulee mukaan peliin, kun pitoa kahdella renkaalla ei enää piisaa riittävästi.

    Mattavihreä väri ei maksa ekstraa.

    Ajotuntuma on kaksijakoinen. Jos pitää pintakovasta jousituksesta ja nypyttävästä alustasta, MG on oiva valinta, mutta muussa tapauksessa ajosta voi jäädä tärisevä jälkimaku. Luonnollisesti valmistaja on hakenut autoon sporttista imagoa vastaavaa tuntumaa ja se onkin perusteltua etenkin kovissa kiihdytyksissä, mutta koska suurin osa ajosta on usein rauhallisempaa, ajomukavuus on tässä tapauksessa suunniteltu liikaa kovan suorituskyvyn mukaan. Kehuja MG ansaitsee siitä, että se tarjoaa kuljettajalle mahdollisuuden yhden polkimen ajoon. Tämä myös toimii varsin hyvin.

    Tehoa löytyy myös jarrutuksessa ja MG4 Xpowerin ratissa saakin olla varovainen siinä, miten kovalla voimalla jarrupoljinta painaa. Koeajomme aikana koimme useaan otteeseen epämukavan tunteen kuljettajan ja apukuskin painautuessa vasten turvavyötä verrattain matalassakin nopeudessa, kun jarrut osoittivat tehonsa. Sama varovaisuus pätee myös kaasupolkimen kanssa. Tällä autolla on erityisen helppo saada ylinopeussakot!

    Ulkoisesti MG4 Xpower miellyttänee enemmän nuorempaa ikäpolvea, minkä huomasimme koeajon aikana. Useammankin teinipojan pää kääntyi auton mennessä ohi. Ja totta puhuen auto näytti kiinnostavan myös iäkkäämpää väestöä, huomiomme perusteella etenkin japanilaisten autojen ratin takana.

    Näyttö reagoi liian hitaasti

    Auton muotoilu ei herättänyt testiryhmässämme suuria tunteita. Keulaa voi pitää onnistuneena, mutta takaa auto näyttää hieman erikoiselta. Takavalot on muotoiltu erityisen rohkeasti ja niiden päälle on lisätty led-nauha, joka lienee puhtaasti ulkonäöllinen valinta.

    Edestä MG4 Xpower on onnistuneesti muotoiltu.

    Etenemissuunta ja parkkivaihde kytketään kääntämällä rullaa.

    Sisällä tunnelma on rauhallisempi. Menosuunta valitaan laadukkaan oloisesta pyöreästä kytkimestä, jonka vieressä on painike käsijarrulle ja edessä langaton latausalusta älypuhelimelle. Ison kosketusnäytön alapuolelta löytyy joukko fyysisiä painikkeita muun muassa takalasin lämmitykselle sekä kaiutinten äänenvoimakkuuden säätämiseen.

    Kosketusnäytön hitaus ärsyttää.

    Kosketusnäytössä ärsyttävintä on näytön hidas reagointi painalluksiin. Välillä näyttöä joutui komentamaan useilla painalluksilla ilman tulosta ja sehän vasta ärsyttääkin nykyajan varsin responsiivisiin kosketusnäyttöihin tottunutta käyttäjää. Ongelma voi olla jatkossa korjattavissa softapäivityksellä, mutta ainakin koeajomme aikana kosketusnäytön käyttöä pyrki välillä tietoisesti välttämään huonon käyttökokemuksen takia. Hitaus vaivaa myös liikkeelle lähdön aikana, jolloin näyttö herää henkiin varsin laiskasti. Tämä on sääli, sillä muutoin näytön käyttöliittymä on kiitettävä selkeä ja halutut ominaisuudet löytyvät nopeasti ilman valikoiden turhaa pläräämistä.

    Pienempi näyttö tarjoaa kaiken oleellisen informaation ratin takana.

    Papukaijamerkin MG4 Xpower ansaitsee ratin taakse sijoitetusta pienemmästä näytöstä, jonka ansiosta kuljettaja saa kaiken tarvitsemansa informaation ilman tarvetta vilkuilla keskinäyttöön. Tämä parantaa turvallisuutta ja ajomukavuutta.

    Takana jalkatila jää vähiin.

    MG4 Xpower on edullisemman versionsa tavoin suunniteltu kahden ihmisen autoksi. Sen verran vähän jalkatilaa takapenkillä on tarjolla ainakin silloin, kun edessä istuu 185-senttinen kuljettaja tai etumatkustaja. Istuinmukavuus edessä on sen sijaan varsin hyvä, sillä penkit on selvästi suunniteltu urheilulliseen ajoon, ja ne tarjoavat riittävästi tukea ja mukavuutta painavammallekin kuljettajalle.

    Tavaratilaa piisaa 363 litran edestä.

    Erikoinen puute

    MG on varustettu nykyaikaisilla turvallisuusominaisuuksilla kuten kaista-avustimella, joka toimii verrattain kulmikkaasti. Tämä tarkoittaa, että toiminnon ollessa käytössä se reagoi varsin äkäisesti lähestyttäessä kaistaviivaa. Tämän takia avustin tekee mieli kytkeä pois päältä heti liikkeelle lähdettäessä.

    Ohjaamo on tasapainoinen kokonaisuus.

    Autossa on yksi erikoinen puute: Edestä puuttuu nimittäin sensori, joka ilmaisee etäisyyden edessä olevaan esteeseen. Koska kyseessä on varuste, joka löytyy nykyisin lähes jokaisesta sähköautosta vakiovarusteena, sen puuttumine ihmetyttää. MG4:n kuljettajan on siis hyvä pitää mielessä, että auto varoittaa parkkiruudussa vain takana olevasta esteestä.

    MG4 Xpowerissa riittää virtaa yhdellä latauksella enintään noin 350 kilometrin matkaan.

    MG tarjoaa uuden auton ostajalle 7 vuoden akkutakuun 150 000 kilometrin rajoituksella. Tämä eroaa monesta muusta sähköautovalmistajasta, sillä kahdeksan vuoden akkutakuu on varsin yleinen.

    Akusto ottaa lataustehoa vastaan enintään 140 kilowatin teholla. Normaalissakin ajossa toimintamatka jää noin 350 kilometriin ja vähänkään sporttisemmalla ajotyylillä lähelle 300 kilometriä. Näin ollen autoa on ladattava harmittavan usein.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Kiinalainen lentävä auto tulossa myyntiin vuonna 2026

    Tagit: koeajo  MG 4 Xpower  sähköautot  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: