• Huh, nyt on sähköauton lataus nopeaa: Et ehdi syödä edes lounasta

    Brittiläinen sähköautoprototyyppi tarjoaa mykistävän latausnopeuden.

    Brittiläinen akkuteknologia-alan startup Nyobolt on onnistunut kehittämään urheilusähköauton, joka toteutuessaan voisi lopettaa puheet ikävän pitkistä lataustauoista. Vai mitä sanot neljän minuutin ja 37 sekunnin latauksesta 10 prosentin varauksesta 80 prosentin varaukseen? Pitää muistaa, että kyseessä on vielä prototyyppi, mutta Nyoboltin saavutus osoittaa, että latausteknologiassa ja akustojen kapasiteetissa mennään hurjaa vauhtia eteenpäin. Kyseinen tulos on saavutettu 350 kilowatin DC-pikalatauksella.

    Jos sähköauton lataus olisi näin nopeaa, kahvikupin ostaminen ja juominenkin huoltoasemalta veisi luultavasti enemmän aikaa, lounaan syömisestä puhumattakaan (vaikka sen tilaisi take-awayna). Viisi minuuttia kuluu helposti polttomoottoriauton tankkauskäyntiin.

    On myös muistettava, että varsin harva sähköauto maailmassa kykenee vielä vastaanottamaan 350 kilowatin lataustehoa.

    Nyobolt on päässyt näin nopeaan lataukseen käyttämällä akkukennoja, joiden elektrodeissa käytetään hiiltä ja metallioksidia. Nyobolt ei ole sähköautovalmistaja, mutta on halunnut testata akkuteknologiaosaamistaan nyt ensimmäistä kertaan konkreettisessa sähköautossa. Yhtiön tavoitteena on saavuttaa merkittävä edistysaskel sähköautojen pikalatauksessa. Prototyyppiauto on kehitetty yhteistyössä CALLUM-insinööritoimiston kanssa, joka on aiemmin Jaguarin muotoilusta vastanneen Ian Callumin perustama yritys.

    Prototyypin akuston jäähdytys on hoidettu vedellä ja glykolilla täytetyillä levyillä, joiden viilentämiseen käytetään kondenssoria ja AC-kompressoria. Nyoboltin mukaan tämän ansiosta akuston lämpeneminen pystytään pitämään hyvin aisoissa verrattuna litium-ion-akustoihin, jotka voivat lämmetä, jos tehokkaalla sähköautolla tehdään useita maksimikiihdytyksiä peräjälkeen.

    Nyoboltin kehittämä akusto on myös ilmeisen pitkäikäinen: Valmistajan mukaan akusto on käynyt läpi 4 000 lataussykliä, mikä tarkoittaa käytännössä lähes miljoonan kilometrin ajomatkaa. Kyseisen latausmäärän jälkeen akuston kapasiteetti oli valmistajan mukaan vielä yli 80 prosenttia. Prototyypin 35 kilowattitunnin akustossa riittää virtaa noin 250 kilometrin matkaan yhdellä latauksella. Vielä on epäselvää, aikooko yhtiö kokeilla isompaa akustoa ja sen ominaisuuksia. Akustojen kaupallinen tuotanto voisi yhtiön mukaan käynnistyä jo ensi vuonna.

    Lähde: Insideevs.com

    Hei! Luitko jo tämän?

    Koeajossa nelivetoinen BYD Seal: Auto, joka ei välitä huonokuntoisista teistä

    Tagit: sähköautot  akkuteknologia  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: