-
Koeajossa Audi Q6 e-tron quattro: Luonnetta voisi olla enemmänkin
Audi Q6 e-tron on laadukas citymaasturi. Tasainen suorittaja, ehkä jopa tasapaksu?
Koeajoauto: Audi Q6 e-tron quattro
Auton hinta varusteineen: 93 280 euroa
Audilla on premium-merkin imago, ja tämän vaikutelman se haluaa antaa myös Q6 e-tronilla. Sille on hyvät perusteet, sillä kyseinen uutuus on rakennettu samalla alustalle Porsche Macan 4 -sähköauton kanssa. Kyseessä on kuitenkin tässä mielessä kohtuuhintainen katumaasturi: Suomessa Q6 e-tronin saa itselleen edullisimmillaan runsaalla 65 990 eurolla siinä missä edullisin Porsche Macan 4 maksaa edullisimmillaan 79 990 euroa.
Muotoiluosasto on pelannut varman päälle.
Q6 e-tronin ostajalla on vaihtoehtoinaan kaksi takavetoista ja kaksi nelivetoista malliversiota. Takavetoisista tehokkaampi tarjoaa 306 hevosvoimaa, kun taas nelivetomallien tehokkain nostaa teholukemat jo 490 hevosvoimaan. Futuristin koeajossa oli nelivetoisista Quattro-malleista pienempitehoinen, mutta täysin riittävän tehokas (alle kuuteen sekuntiin 0-100 kiihtyvä) 388 hevosvoiman malliversio, jossa akun kokonaiskapasiteetti on 100 kilowattia.
Sivuprofiili on linjakas.
Ulkoisesti Q6 e-tron on tuttua nyky-Audia, mutta jotenkin muotoilulta olisi odottanut enemmänkin rohkeutta. Toisaalta: Juuri tällaisena moni Audistaan pitää: Tuttua on muun muassa takaosan valojuova ja monen mielestä taatusti tarpeeksi ”räyhäkkä” keula, joka on tunnusomaisesti audimainen. Voi olla, että Audi halusi pelata muotoilumielessä varman päälle.
Tilaa riittää vaikka polkupyörän kuljettamiseen, kun penkit kaataa alas.
Kun kuljettaja istahtaa ratin taakse, käy heti selväksi, että kyseessä on ajajan auto. Jalkatilaa on riittävästi 185-senttiselle ja selvästi pidemmällekin kuljettajalle. Leveämpiselkäinenkin on penkissä kotonaan ja ajoasento tuntuu nopeasti omalta.
Laadukkaat materiaalit lisäävät premiumin tunnetta.
Koeajoautossa oli runsaasti lisävarusteita ja niiden joukossa ilmastoidut etuistuimet. Talvipakkasilla ilmastoinnille ei ollut tarvetta. Nahan ja keinonahan yhdistelmä oli kylmällä aavistuksen epämukava, sillä pakkasella takamus tuntui pitkään viileältä. Ehkä hieman yllättäen etuistuimen lämmitystoiminto oli verrattain hidas tehokkaimmallakin asetuksella. Sama koskee ratin lämmitystä.
Laadukat yleisilme sisällä
Audi on pakannut nykytrendin mukaisesti paljon toimintoja ohjauspyörän painikkeisiin. Ratista löytyy myös painike, jonka taakse saa ohjelmoitua haluamansa toiminnon. Painike ajoi asiansa hyvin etenkin nopeusvaroituksen poiskytkemisessä. Emme Futuristin koeajotiimissä ole ehkä ainoita, joita ärsyttää nopeusrajoituksen pienestäkin ylittämisestä aktivoituva äänimerkki.
Lisävarusteena etumatkustajalle saa oman näytön.
Vakionopeudensäätimen toiminnot on Q6 e-tronissa eroteltu omaan viikseensä. Ratkaisu ei ole paras mahdollinen, sillä viiksi jää monesti osittain ratin taakse piiloon ja ajon aikana tottumattomamman audistin voi olla vaikea löytää haluamaansa toimintoa.
Q6 e-tronin alustaa täytyy kehua, sillä se toimii oivallisesti sekä kaupunkiajossa, vauhdikkaammassa mutkatieajossa että maantiellä. Tuntuu siltä, että alla on todellakin hieman paremmin suunniteltu auto. Alustan merkitys korostuu toki pidemmillä matkoilla, jolloin auto niin sanotusti ”kulkee kiskoilla”. Sisätiloissa ylellisyyttä luovat ainakin silmämääräisesti arvioituna laadukkaat materiaalit: Muovisuus loistaa poissaolollaan.
Takana voi tulla ahdasta, jos kuljettajalla on pituutta.
Yhden polkimen ajo onnistuu Audilla melko hyvin jopa kaupunkiajossa, kunhan muistaa oikean tilannenopeuden. Tässäkin korostuu tietty hienostuneisuus: Auton sisätilat ovat erinomaisen hiljaiset, mikä lisää tunnetta siitä, että rahalle on saanut hyvän vastineen.
Varustelu nostaa nopeasti hintaa
Saksalaisvalmistajille on tyypillistä, että vähäinenkin varustelutason nostaminen näkyy ikävällä tavalla hinnassa. Koeajoautomme kokonaishinta varusteineen päivineen nousi 93 280 euroon, mikä alkaa olla jo tavallisen tallaajan tavoittamattomissa. Lisävarusteita oli ruksattu runsaalla 15 000 eurolla. Tässä mielessä saksalaiset noudattavat edelleen sitkeästi vanhoja perinteitään siinä, että hinnat alkaen -malleihin ei haluta tarjota liikaa varusteita. Koeajoautossamme lisävarustelistalta oli valittu muun muassa yli 1 000 euron hintainen metalliväri, runsaan 1 000 euron 5-puolaiset alumiinivanteet, 1 080 euron hintaiset ilmastoidut etuistuimet sekä kaksi varustepakettia: 4 050 euron ”teknologiapaketti pro” ja 4 410 euron ”MMI experience pro”. Jälkimmäinen tuo autoon esimerkiksi Bang & Olufsenin hifitason äänentoiston, joka toki on mukavuutta lisäävä varuste.
Kojelaudan valojuova kertoo latauksen edistymisestä.
Ajamassamme Q6 e-tronissa oli nykyautoille harvinaisempi etumatkustajan lisänäyttö, jonka pelkääjän paikalla oleva voi aktivoida auton ollessa pysähdyksissä. Tällä pyritään varmistamaan, ettei näyttö häiritse kuljettajaa ajon aikana. Näytöltä on mahdollista seurata navigointia tai katsoa vaikkapa Youtube-videoita (edellyttää sovelluksen lataamisen sovelluskaupasta). Lisänäyttö on mukava lisä pitkille matkoille.
Sähköinen latausluukku
Valmistajien antamiin WLTP-kulutuslukemiin kannattaa suhtautua aina varauksella, jos kyse on Suomen talviolosuhteista. Vaikka koeajoviikolle ei osunut kovia pakkasia, valmistajan lupaus 550 kilometrin toimintamatkasta jäi odotetusti melko kauas. Tämä ei kuitenkaan liene yllätys niille, jotka ovat sähköautoja pakkasella ajaneet ja ladanneet. Kaupunkiajossa kulutus pysyi kuitenkin kohtuudessa rauhallisella ajolla myös viileämmässä kelissä.
Sumuvalojen katkaisinten sijoittaminen oveen on hyvä ratkaisu.
Q6 e-tronin latausluukku avautuu ja sulkeutuu sähköisesti eli kuljettajan ei tarvitse tehdä muuta kuin painaa luukusta. Pakkaskelillä tämä herätti epäilyksen siitä, miten kestävä kyseinen ratkaisu on. Sen verran luukun koneisto ”rapisi” jo pikkupakkasella.
Hei! Luitko jo tämän?
Koeajossa BYD Tang: Sähkömonsteri kilpailukykyisellä hinnalla
Tagit: Audi Q6 e-tron koeajo sähköauto TakaisinKirjoittaja