-
Koeajossa BYD Tang: Sähkömonsteri kilpailukykyisellä hinnalla
BYDin vastine Kia EV9:lle on mukava matka-auto, jossa on vakiona kaikki tarvittava.
Koeajoauto: BYD Tang
Auton hinta varusteineen: 72 000 euroa
Se on tosiaan iso, mutta ei aivan yhtä iso kuin kilpailija Kia EV9. Tangilla on pituutta 4,9 metriä, kun Kia EV9 on hieman päälle viisimetrinen. Käytännössä kokoero on siis mitätön. Molemmat autot tarjoavat seitsemän paikkaa, joskin viimeiselle riville ei kannata asettaa pitkää aikuista. Siihen tila ei riitä.
BYD Tangin muotoilu on linjakas.
Mutta keskitytäänpä Tangiin. Ison koon huomaa ensinnäkin siitä, että autoon noustaan. Se tarkoittaa myös etupäässä sitä, että kuljettajalla on ratin takana hyvät näkymät eteen ja sivulle. Isossa koossa on puolensa, ainakin siihen asti, kun pitäisi parkkeerata kaupungissa ahtaaseen parkkiruutuun. Tämän kokoisella autolla ruutu on nimittäin ahdas, sillä takavuosina parkkiruutuja ei lähtökohtaisesti suunniteltu viisimetrisille monstereille. Onneksi nykyteknologian mukaiset anturit etäisyystutkat ja -anturit pitävät huolen siitä, ettei isolla autolla tule kolhineeksi muita.
Valojuova on toteutettu tyylikkäästi.
Tang on osoitus siitä, että kiinalaisvalmistajat osaavat hommansa myös tila-autokategoriassa. Sisällä huokuu laadukkuus, sillä muovia on käytetty säästellen ja sen tilalla on miellyttävän tuntuisia nahka- tai keinonahkapintoja. Sama se, sillä nykyään keinonahkakin tuntuu laadukkaalta.
Sisätiloissa vallitsee avara ja tunnelma. Viimeistely on etupäässä laadukas.
Etuistuin soveltuu hyvin rotevammallekin kuljettajalle. Materiaali on nappanahkaa ja istuimessa on vakiovarusteena hieronta- ja tuuletustoiminto. Hieronta jää hieman vaisuksi kokemukseksi, sillä tehokkaimmallakin asetuksella se tuntuu enemmänkin kevyehköltä painelulta kuin hieronnalta. Tämä tosin vaivaa merkittävää osaa autojen hierovista istuimista. Koeajamistamme autoista ehdottomasti paras istuinhieronta on ollut Volkswagenin ID7:ssa.
Istuimet ovat nappanahkaa.
BYD Tang on ostajan kannalta helppo konfiguroitava, sillä konfiguroitavaa ei ole. Lisävarustelistalla on ainoastaan metalliväri, kaikki muu kuuluu vakiovarusteluun. Kuten esimerkiksi sähköisellä aurinkosuojalla varustettu panoraamakattoluukku. Raikasta sisäilmaa arvostava pitänee siitä, että vakiona Tangista löytyy ilmanpuhdistusjärjestelmä. Muistakin BYDin sähköautoista tuttu Dynaudion äänentoistojärjestelmä käsittää 12 kaiutinta. Koeajoviikkomme aikana kävi selväksi, että järjestelmässä piisaa taatusti tarpeeksi tehoa, sillä useimmiten volyymi tuntui liian kovalta jo äänenvoimakkuusasteikon puolivälissä.
Painava auto tuntuu
Tang on parhaimmillaan maantiellä, pitkähkössä matka-ajossa. Ajoasento on kohdillaan, kuljettajan ergonomia kunnossa ja viihtyvyys vetää vertoja kalliille saksalaisille premium-hintaluokan autoille. Hinnaltaan sellainen on toki Tangkin, sillä auton saa omakseen 72 000 eurolla. Tässä yhteydessä on jälleen järkevää verrata hintaa Kia EV9:ään, joka on kuitenkin ainoista täyssähköisiä kilpakumppaneita tässä kokoluokassa. EV9:n alkaen-hinta on 75 634 euroa, mutta lisävarusteita ruksimalla hinnan saa nopeasti yli 80 000 euron.
Istuimissa on vakiona hieronta (pyöreä kytkin), sähkösäätö, lämmitys ja ilmastointi.
Kaupunkiajossa mukavuus on kiinni pitkälti siitä, millä ajomoodilla autoa ajaa. Eco- ja Normal-moodit tarjoavat mukavan pehmeää, mutta silti riittävän jämäkkää menoa. Sport-asetus sen sijaan on nimensä mukainen, ehkä liikaakin. Isolle autolle näin jäykkä alusta-asetus ei oikein sovi ja ajosta tulee pahimmillaan tärisevä kokemus.
yli 2600-kiloisessa, tehokkaassa sähköautossa neliveto on enemmän kuin tärkeä ominaisuus. Ajoimme Tangia tammikuussa, jolloin eteläisen Suomen talvi oli jäinen ja liukas. Sivuteillä sai varoa, ettei paino vienyt kuljettajaa mennessään ojaan. Näissä tilanteissa nelivedosta ei ole merkittävää hyötyä. Jäisellä tiellä Tangin kuljettaja saa aidosti olla varovainen.
Tangiin noustaan. Auto on korkealla.
Iso auto kiihtyy sataseen vikkelästi, vain 4,9 sekunnissa. Tällaista kiihtyvyystulosta olisi aikanaan pitänyt uskomattomana, jos alla oli saman kokoluokan polttomoottoriauto. Nykymittapuulla mitattuna kiihtyvyydestä on tullut vähemmän tärkeä juttu, sillä käytännössä jokainen nelivetoinen sähköauto kiihtyy nopeammin kuin olisi tarve (ainakin Suomen oloissa).
Äänentoistoa on 12 kaiuttimen edestä.
Yksi asia pätee tässä kokoluokassa sekä polttomoottoriin että sähköautoon. Korkea, painava auto kuluttaa paljon. Tangin kanssa pääsimme pikkupakkasella valmistajan lupaamaan noin 24 kilowattitunnin kulutuslukemaan, mikä itse asiassa on ihan ”ok”, koska markkinoilla on myös sporttisia pienemmän kokoluokan täyssähköautoja, jotka kuluttavat saman verran. Lataustapahtumat eivät aiheuttaneet ihmetystä puoleen tai toiseen. Pääsääntöisesti auto näytti ottavan virtaa sisään vikkelästi, vaikka Tangin akun esilämmitys ei aina toiminut aivan kuin olisi odottanut (eli ei välttämättä parantanut virranottoa talvisäässä). Esilämmityksen voi kytkeä päälle myös manuaalisesti.
Juomatelineeseen mahtuu isompikin pullo.
Tangilla ajaa talviolosuhteissa yhdellä latauksella reilut 500 kilometriä, mutta valmistajan lupailema maksimikantama yli 600 kilometriä jää melko kaukaiseksi haaveeksi.
Yllättävä hälyytys
Tangiin ei oikein osaa kaivata mitään, mitä auton varustelista ei tarjoa. Takapenkkiläisiä on mietitty säädettävillä istuimilla. Lämmitystä niissä ei kuitenkaan ole. Tila on kuitenkin Tangin kaltaisessa autossa todennäköisesti se, mitä kohderyhmänä oleva perhe etsii. Kolmen paikan keskirivillä istuu mukavasti pitkäkin aikuinen ilman, että polvet ovat kiinni etuistuimen selkänojassa. Taaimmaiset penkit kaatuvat alas niin, että tavaratilan lattia pysyy tasaisena. Hyvä varuste esimerkiksi reissukäytössä on käänteinen virransyöttö latauspistokkeesta esimerkiksi sähkögrilliin.
Kosketusnäyttö kääntyy myös pystyasentoon.
Ohjaamon keskeisiä toimintoja ohjataan pääsääntöisesti rattisäätimistä ja viiksistä, mutta käytössä on toki myös iso 15,6-tuumainen kosketusnäyttö, jonka saa käännettyä sekä pysty- että vaaka-asentoon. Käyttöliittymää vaivaavat ajoittain kankeat suomennokset ja tulipa vastaan myös kiinalaista tekstiä. Tilanne, jossa kiinalainen teksti ilmaantui kosketusnäytölle, oli muutenkin mielenkiintoinen. Istuimme latausasemalla autossa, kun sisätilan hälytys kytkeytyi äkillisesti päälle. Tämä aiheutti paitsi akuutin pelästymisen, myös ihmetyksen järjestelmän toiminnasta.
Matkatavarat joutuu nostamaan melko ylös.
Pienoista ihmetystä herätti myös ilmastointi, jonka lämmitysasetus vaikutti verrattain tehottomalta. Välillä ilmastoinnin lämpötila piti asettaa 24–25 asteeseen, jotta ohjaamon lämpö tuntui riittävältä. Monessa muussa autossa ohjaamossa olisi tällä asetuksella hiki.
Ratin takana on informaationäyttö, jossa on paljon huomioitavaa.
BYD Tang on niin sanotusti ”avaimeton” auto, mutta käytännössä järjestelmä edellyttää oven kahvassa olevan napin painamista ennen lukituksen avaamista.
Pitkä lista turvajärjestelmiä
Kuten nykyisiin autoihin kuuluu osin jo EU-direktiivinkin vaatimana, myös BYD Tang pitää sisällään monenmoista turva- ja avustinteknologiaa. Listalla ovat muun muassa kaistavahti, kaistanvaihtoavustin, ennakoiva törmäysvaroitin, liikennemerkkien tunnistus, integroitu nopeusavustin, automaattinen hätäjarrutustoiminto ja oven avausvaroitin. Näistä liikennemerkkien tunnistus toimi vaihtelevalla menestyksellä, sillä esimerkiksi talvista moottoritienopeutta se ei tunnistanut vaan väitti, että rajoitus olisi 120 kilometriä tunnissa.
BYDin tunnelmavalaistuksessa ei ole säästelty. Värimaailman voi säätää omaan makuun sopivaksi.
Kuljettajan tarkkaavaisuutta tarkkaileva järjestelmä on Tangissa melko herkkä ja äänisignaalin saa laukaistua helposti matkimalla haukotusta tai katsomalla vähänkään liian pitkään muualle kuin eteen. Tangissa on vakiona panoraamakamerajärjestelmä, joka esittää auton kosketusnäytöllä 360 asteen perspektiivistä. Välillä kyseinen näkymä ilmestyi ajon aikana näytölle täysin pyytämättä ja yllätyksenä.
Tavaratila on peräti 1 655 litran kokoinen, jos kaikki istuimet kaataa etupenkkien takaa.
Kuluvan vuoden alussa BYDin uutisoitiin ohittaneen Teslan vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä ja nousseen näin maailman suurimmaksi täyssähköautojen valmistajaksi. BYDillä on siis takanaan isot hartiat, mutta sitä, kuten muitakin kiinalaisia autovalmistajia rasittavat tällä hetkellä EU:n määräämät tullit. BYD maksaa tullia 17 prosenttia eli selvästi vähemmän kuin esimerkiksi MG-merkkisiä autoja valmistava SAIC-konserni. Syynä on se, että BYDin omistuksesta huomattavasti pienempi osa on valtiollisessa omistuksessa. Tulli ei ole kuitenkaan näkynyt BYD-autojen Suomen hinnoissa.
Keskikonsolissa on älypuhelimelle langaton latausalusta.
Aikaisempi BYD Seal -koeajomme osoitti, että BYD on monessa suhteessa oikeilla jäljillä. Tangin kohdalla on sanottavaa samaa. Tässä kokoluokassa Tang tarjoaa rahalle erittäin hyvän vastineen. Ja palataksemme ajomukavuuteen, on todettava kyydissä istuneen tuttavan lausahdus: ”Onpas tämä hiljainen auto”. Sekin kertoo osaltaan siitä, että laatuun on panostettu.
Hei! Luitko jo tämän?
Tekoäly on jo autossa, ja yleistyy koko ajan
Tagit: BYD Tang koeajo sähköauto TakaisinKirjoittaja