-
Koeajossa Cupra Tavascan: Seksikäs sportti, joka voisi olla vielä enemmän Cupra
Cupra Tavascan on näyttävä auto, jossa ei ole paljon moitittavaa.
Koeajoauto: Cupra Tavascan VZ
Koeajoauton hinta: 58 700 euroa (lisävarusteiden hinta 3 040 euroa)
Seatin ensimmäinen Cupra-malli, Ibiza Cupra, esiteltiin vuonna 1996. Seat Leon oli pitkään teini-ikäisten suosikkipeli, ärhäkkä katusportti, joka onnistui keräämään vankkumattoman fanijoukon.
Vuonna 2018 Seat ilmoitti, että sen Cupra-lisänimeä kantavat urheilullisemmat mallit myydään jatkossa itsenäisen Cupra-brändin alla.
Viime vuosina Cupra on monen muun merkin tavoin sähköistynyt. Futuristin koeajossa ollut Cupra Tavascan esiteltiin ensimmäisenä konseptina jo vuonna 2019, mutta vasta nyt se on tullut saataville. Täyssähköinen Tavascan on VW-konsernin ensimmäinen ja samalla tämän hetken ainoa automalli, joka valmistetaan vastikään toimintansa aloittaneessa tehtaassa Kiinassa ainoastaan Euroopan markkinoille. Kiinassa samaa autoa myydään Volkswagenina.
Suomessa ensimmäiset myydyt Tavascanit näkyvät loppuvuoden aikana liikenteessä. Koeajoauto herätti siis varsin uteliaita katseita. Välillä näytti siltä, että muu liikenne yritti kovasti selvittää, mistä automerkistä on kyse. Aivan: Cupran logo ei välttämättä ole vielä tuttu kovinkaan monelle.
Cupra Tavascan on näyttävä auto etenkin edestä ja sivulta katsottuna.
Mielenkiintoa autoa kohtaan lisää toki myös se, että se näyttää hyvältä. Cupraan (ja sen vuosien takaisiin edeltäjiin) liitetään urheilullisuuden imago. Tavalliseksi perheautoksi sitä ei osaa mieltää. Toisaalta nuoremman polven autoilijat eivät välttämättä edes ajattele Cupra-nimen historiaa.
Keulan ilme on ärhäkkä.
Sporttisuutta arvostavien ei kuitenkaan kannata olla huolissaan: Ensimmäisenä myyntiin tuleva nelivetoinen Cupra Tavascan tarjoilee 340 hevosvoimaa ja kiihtyy 5,6 sekuntiin eli taatusti riittävän ripeästi.
Pidimme enemmän Tavascanin etu- kuin takaosasta. Muotoilultaan auto edustaa melko tyypillistä sähköautodesignia, mutta keula on erityisen onnistunut. Takaosaa katsellessä tulee ajatelleeksi, että auto näyttäisi paremmalta hieman leveämpänä. Tämän enempää emme muotoilua arvostele, sillä kauneus on tunnetusti katsojan silmässä.
Takaosaa hallitsee led-valopaneeli.
Cupran tribaalilogoa on kuitenkin vielä kehuttava: Se näyttää jopa hieman pirulliselta, etenkin kun logo näkyy hämärässä punaisena. Logo herättää osaltaan mielikuvan ärhäkästä sähköautosta, mikä lienee ollut valmistajan tavoite.
Led-valoja joka lähtöön
Sisätiloissa huomio keskittyy varsin erikoiseen ulokkeeseen keskikonsolissa. Muovisen ulokkeen tarkoitus jää arvoitukseksi, sillä etupäässä se häiritsee käytettävyyttä. Ulokkeen taakse, varsin hankalasti operoitavaan paikkaan on piilotettu älypuhelimen latausalusta. Design-osastolle terveisiä: Toivottavasti uloke ei ole enää käytössä seuraavissa Cupra-malleissa.
Keskikonsolin outo uloke ei herättänyt innostusta.
Sisätiloissa ei jää epäselväksi, että kyseessä on VW-konsernin tuote. Samoin kuin taannoin ajamassamme ID.7:ssa, sisätiloissa käytetään led-valoja varsin reippaalla kädellä. Tavascanissa ledejä on etu- ja takaovien paneeleissa ja pimeällä auton sisällä onkin varsin tunnelmallinen fiilis.
Ohjaamon keskinäyttö on peräti 15-tuumainen.
Tuulilasin alapuolella on led-paneeli, joka ilmaisee esimerkiksi seuraavan käännöksen suuntaa navigoinnin aikana tai hätäjarrutusta, jos edellä ajavan takapuskuri tulee vastaan liian nopeasti. Led-tunnelmavalaistus on sijoitettu jopa keskikonsolin juomatelineisiin ja kynnyslistoihin. Tämän auton ohjaamossa ei tule tunne, että sisätilojen viihtyvyyteen ei olisi panostettu.
Led-valoja on lisätty jopa mukipidikkeisiin.
Urheilullisessa autossa odottaa istuvansa urheilulliseen istuimeen. Tavascanin penkki ei tuota pettymystä, ja jatkossa autoon tulee valittavaksi myös CUP-urheiluistuin.
Istuimessa on mukava paitsi keskittyä ajamiseen, myös valita omasta musiikkikirjastosta suosikkikappale ja uppoutua erinomaiseen äänentoistoon. Tavascan on valmistajan mukaan ensimmäinen Cupra, johon on integroitu 12 kaiuttimen hifi-äänentoistojärjestelmä.
Koeajoautossa oli lisävarusteena myytävä lisätyn todellisuuden tuulilasinäyttö, joka näyttää paljon enemmän kuin auton nopeuden. Lisätyn todellisuuden teknologia havainnollistaa muun muassa edellä ajavan auton etäisyyttä.
Digitaalinen mittaristo on selkeä.
Ratin takana on 5,3-tuumainen digitaalinen mittaristo. Päänäyttönä on peräti 15-tuumainen kosketusnäyttö, josta ohjataan infotainment-järjestelmää. Kyseessä on käyttöliittymältään muista VW-konsernin sähköautoista tuttu järjestelmä, joka ansaitsee kiitokset erinomaisesta selkeydestään. Käyttöliittymä on ehdottomasti parasta, mitä sähköautoissa on tähän mennessä nähty. Näkymää ei ole kuorrutettu liian suurella määrällä informaatiota. Kuvat ovat selkeitä ja kokemattomampikin käyttäjä löytää varmasti haluamansa toiminnot. Toivottavasti muut valmistajat ottavat tästä oppia.
Cupra-painike kertoo auton sporttisesta luonteesta.
Hyvä esimerkki käyttöliittymän selkeydestä on Clima-ilmastointivalikko, josta voi nopeasti valita esimerkiksi nopean lämmityksen tai raikkaan ilman ilman tarvetta säätää eri ilmastoinnin toimintoja parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi. Full Link- järjestelmän ansiosta sekä Apple CarPlay että Android Auto ovat käytettävissä langattomasti.
VW-tyyliin Tavascanissa on hipaistavia liukukytkimiä, jotka eivät käyttömukavuudeltaan tarjoa aivan parasta mahdollista. Rattiin sijoitetusta hipaisukytkimestä voi säätää muun muassa vakionopeudensäätimen nopeutta. Saman voi hoitaa kyseistä hipaisukytkintä painamalla, mutta painalluksen tuntuma voisi olla parempi. Tuntuukin siltä, että painikkeissa on jouduttu tekemään kompromissi hipaisutoiminnon ja painalluksen tuntuman välillä. Ison keskinäytön alla on niin ikään hipaisukytkin, josta voi säätää ilmastoinnin lämpötilaa.
Palataanpa sporttisuuteen. Cupran urheilullisen hengen voi valjastaa täysin käyttöönsä painamalla ohjauspyörän pyöreää Cupra-painiketta. Silloin auto optimoi kaiken käytössä olevan tehon kuljettajan käytettäväksi.
Auto reagoi kaasupolkimen painallukseen vikkelästi, mutta ei liian räjähtävästi. Kiihdytys ei jätä käytössä olevia tehoja arvailun varaan, mutta entä kun auto pitäisi pysäyttää? Yllätyimme pariin otteeseen pahanpäiväisesti, kun jarrupolkimen painallus ei tuottanutkaan odotetun kaltaista jarrutusenergiaa. Tämä on auton selkeä heikkous. Odotamme, että seuraavissa Cupra-malleissa asia on korjattu.
Rivakkaa latausta
Koeajossamme olleen Tavascan-mallin akuston kapasiteetti on 77 kilowattituntia (netto). Lataustehoa on tarjolla 135 kilowattia. Valmistaja lupaa, että lataus kymmenestä prosentista 80 prosenttiin sujuu 28 minuutissa, kun akun varaus laskee kymmeneen prosenttiin. Koeajomme aikana Tavascanin latausajat olivat nopeimmasta päästä Futuristi.fin koeajossa tähän mennessä olleista autoista. Jo alle kymmenen minuutin latauksella ajomatkaa saa lisää noin sata kilometriä. Nelivetoauton toimintamatka on enimmillään noin 520 kilometriä. Koeajomme aikana pääsimme etupäässä maantieajoa sisältäneellä matkalla noin 450 kilometrin ajomatkaan.
Pääsimme koeajolenkillä maantiellä 20 kilowatin keskikulutukseen.
Tavascan tarjoaa kattavan joukon erilaisia turvallisuusjärjestelmiä. Mukautuva vakionopeudensäädin alkaa olla tämän hintaluokan autoissa peruskauraa, samoin kaistallapitoavustin. Jälkimmäisen kytkimme useimmiten pois päältä, koska ajaminen oli mukavampaa ilman sitä. Liikennemerkkien tunnistus toimi kiitettävällä tarkkuudella. Järjestelmien lista on pitkä: älykäs nopeuden mukautus, kaistanvaihtoavustin, poistumisvaroitin, poistumisavustin, väsymyksentunnistin, etutörmäysvaroitin väistötuella, kääntymisavustin sekä hätäavustinjärjestelmä.
Cupra-logo on valaistu.
Kokonaisuutena Cupra Tavascan jättää miettimään, pitäisikö Cupran herättää enemmän tunteita. Tällaisenaan se on taattua VW-laatua, mutta auto voisi luottaa Cupra-brändiinsä vielä enemmän ja erottua vielä rohkeammin massasta.
Hei! Luitko jo tämän?
Jälleen läpimurto: Tekoäly tunnistaa turvallisuusuhan väkijoukossa
Tagit: koeajo Cupra Tavascan sähköauto TakaisinKirjoittaja