• Koeajossa nelivetoinen BYD Seal: Auto, joka ei välitä huonokuntoisista teistä

    BYD Seal on onnistunut sähköauto, jonka saa ainakin vielä kilpailukykyiseen hintaan.

    Koeajoauto: BYD Seal Excellence

    Koeajoauton hinta varusteineen: 52 970 euroa

    Lähtökohdat BYD Seal Excellence – AWD:n koeajolle olivat kaksijakoiset, sillä autoa oli alkuvuoden aikana mollattu luvatun nelivedon puuttumisesta. Nolo moka korjattiin keväällä ohjelmistopäivityksellä ja nyt Sealin kalliimpi malliversio vetää kaikilla neljällä pyörällä.

    Toisaalta odotimme nimenomaan Seal-mallia koeajoon, sillä auto on saanut sekä kotimaisissa että kansainvälisissä koeajoissa myönteisiä arvioita (jos nelivetoskandaalia ei oteta huomioon).

    BYD Seal on näyttävän näköinen auto.

    Valmistajana BYD on tällä hetkellä vähemmän mairittelevassa tilanteessa, sillä EU aikoo lätkäistä kiinalaismerkeille korkeimmillaan useiden kymmenien prosenttien tullimaksut. Futuristi.fi kysyi BYDin maahantuonnista, mitä tullit tulevat merkitsemaan BYD-mallien hinnoille. Maahantuonnista kerrotaan, että asiaan on luvassa lisätietoa heinäkuun ensimmäisellä viikolla. Ensi vuonna BYD aikoo käynnistää Euroopan tehtaansa Unkarissa, minkä jälkeen esimerkiksi Suomessa myytävät autot olisivat eurooppalaista alkuperää ja vapaita tullimaksuista.

    Istuimissa parannettavaa

    Jos Sealin paremmuutta pitäisi arvottaa sen kääntämien katseiden määrällä, auto yltäisi heittämällä korkeaan arvosanaan. Koeajon aikana Seal ei nimittäin jäänyt sivullisilta huomaamatta. Tähän on parikin syytä: Ensinnäkin autoja on liikenteessä vielä vähän ja toiseksi Seal on eittämättä erittäin onnistuneesti muotoiltu sähköauto. Sen keula tuo mieleen Porschen, mikä ei liene huono asia. Sivulinja on linjakas ja takaosan katselukaan ei satu visuaalisen ihmisen silmiin. Koeajoautoon oli valittu 1 490 euron lisähintaan myytävä Shadow green -erikoismetalliväri, joka ei mielestämme ole aivan lisärahan arvoinen, mutta tämäkin asia on tunnetusti katsojan silmissä.

    Erikoisväri maksaa yli 1 400 euroa.

    Sealiin on tarjolla vähän lisävarusteita. Erikoismetallivärin lisäksi saatavissa on Tahiti Blue -sisusta, jonka hinta on 490 euroa. Tämäkin oli mukana koeajoautossa ja täytyy sanoa, että tämä lisävaruste kannattaa valita. Vaaleansininen sisusta on raikkaan näköinen ja tuo lisää arvokkuutta ohjaamoon.

    Ohjaamossa on laadun tuntua.

    Laatutuntuma ohjaamossa on kohdallaan. Valmistaja on valinnut ohjaamoon laadukkailta tuntuvia materiaaleja. Panorama-katto kuuluu vakiovarusteisiin, samoin nahkainen istuinverhoilu ja nahalla päällystetty ohjauspyörä. Kuljettajan istuimessa on 8-suuntainen sähkösäätö, mutta valitettavasti penkki ei yllä aivan parhaiden sporttipenkkien tasolle. Pelkääjän penkissä on harmittavasti vain 4-suuntainen sähkösäätö, joka jää auttamatta puutteelliseksi. Plussaa penkit saavat vakiovarusteluun kuuluvasta ilmastoinnistaan. Erikoisena yksityiskohtana etujalkatilan valaistus reagoi soitettavan musiikin rytmiin.

    Sealin takaluukun alta löytyy 400-litrainen tavaratila, joten mikään tila-auto ei ole kyseessä. Konepellin alta löytyy kuitenkin lisätilaa Teslan tyyliin: Pellin alta löytyvään luukkuun mahtuu vaikka kauppakassi.

    Erinomainen alusta

    Ajoimme Sealilla vajaat 2 000 kilometriä, joista merkittävä osa melko huonokuntoisilla kantateillä. Ja juuri näillä teillä kävi selväksi, miten onnistunut auton alusta on. Autolla on nautinnollista ajaa mutkateillä ja mikä parasta, alusta imee kuopat käsittämättömällä tavalla, eikä korista kuulu ylimääräisiä kolinoita. Koeajotiimimme ihastui auton ajo-ominaisuuksiin, jotka vetävät vertoja kokoluokan parhaille saksalaismerkeille. Alusta tarjoaa urheilullisen tuntuman olematta liian pintakova.

    Sealin kiihtyvyys ansaitsee toki maininnnan. Nollasta sataan auto kiihtyy 3,8 sekunnissa ja kyseiset numerot on ikuistettu auton takaluukun alle muistuttamaan tehoista myös perässä ajavia. Ja tottahan toki kiihtyvyyttä piti myös kokeilla. Parhaan tunteen hurjasta tehosta saa ensimmäisten noin 50 metrin aikana, jolloin kuljettaja liimautuu istuimeen ja hurjat tehot tuntuvat poskissa. Sen jälkeen kiihtyvyys tasaantuu ja toisaalta jarrua on painettava pian, kun nopeus on jo lain sallimalla rajalla. Tämä auto saa hymyilemään.

    Näin raikasta kiihtyvyyttä tarvitsee Suomessa ani harvoin, mutta ohitustilanteissa teho lisää turvallisuuden tuntua, kun voi olla varma siitä, että ohittaminen onnistuu aina turvallisesti.

    Käännöskukkasia viihdejärjestelmässä

    Sealin ohjaamossa on kaksi näyttöä, tai oikeastaan kolme, sillä osa informaatiosta heijastetaan tuulilasin alalaitaan. HUD-näytön korkeutta voi säätää, joten eri pituiset kuljettajat löytävät oman parhaan asetuksensa. Ratin takana oleva kirkas näyttö on paikallaan: olemme aikaisemminkin todenneet, että kaiken informaation sisällyttäminen yhteen isoon keskinäyttöön ei ole kaikissa tilanteissa optimaalisin ratkaisu. Ratin takana oleva näyttö varmistaa, ettei kuljettajan tarvitse siirtää katsetta sivulle ajon aikana.

    Keskinäyttö tarjoaa selkeän käyttöliittymän, vaikka käännökset eivät ole menneet täysin nappiin.

    Pysty- ja vaaka-asennossa käytettävä 15,6-tuumainen kosketusnäyttö on nopea ja selkeä, joskaan ei valikkorakenteeltaan niin selkeä kuin esimerkillinen Volkswagen ID. 7:n kosketusnäyttö, jota kehuimme aikaisemmassa koeajoartikkelissamme. BYDin näytössä törmää tämän tästä ”käännöskukkasiin” tai ainakin suomennoksiin, joissa olisi parannettavaa. Annettakoon tämä kuitenkin anteeksi vielä tässä vaiheessa suomalaisittain verrattain uudelle automerkille.

    Keskikonsolin alaosasta löytyy lisää säilytystilaa.

    Seal tukee sekä Android Autoa että Apple CarPlayta, mutta jälkimmäistä harmittavasti vain piuhan perässä. Näinä päivinä autoon on kuitenkin toimitettu päivitys, joka siirtää CarPlayn Sealissa langattomaan aikakauteen.

    Noin 500 kilometrin toimintamatka

    Sealissa on 82,5 kilowatin akusto, joka tarjoaa nelivetomallissa WLTP:n mukaisesti 520 kilometrin toimintamatkan täydellä latingilla. Koeajomme aikana pääsimme lähelle 500 kilometriä. Lataukset sujuivat ongelmitta ja riittävän vikkelästi: valmistajan ilmoittama 37 minuutin latausaika 10 prosentin varauksesta 80 prosentin varaukseen (DC-pikalataus) näytti pitävän hyvin paikkansa.

    Lataaminen onnistuu ripeästi.

    Nähtäväksi jää, miten Kiina-autoille lätkäistävät tullit siirtyvät autoihin hintoihin. Runsaan 50 990 euron hintaisena Seal on erittäin potentiaalinen vaihtoehto omassa kokoluokassaan. Auto tarjoaa erinomaiset ajo-ominaisuudet, kattavan varustelun ja houkuttelevan ulkonäön.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Koeajossa Volkswagen ID.7: Lähes täyden kympin sähköauto

    Tagit: BYD Seal  sähköautot  koeajo  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: