• Koeajossa Volkswagen ID.7: Lähes täyden kympin sähköauto

    ”Lähes” vain siksi, että mikäänhän ei ole täydellinen?

    Koeajoauto: Volkswagen ID.7 Pro Elegance

    Auton hinta varusteineen: 64 650 euroa

    Se on iso.

    Volkswagen ID.7 ei mahdu vanhan rivitaloasunnon autotalliin eikä välttämättä edes parkkiruutuun. Pituutta autolla on lähes viisi metriä ja levyttäkin vajaat 1,9 metriä. Tämä ei ole sinkun auto, ellei sitten halua jostain syystä aivan mahdottomasti tilaa matkatavaroille.

    Toisaalta ID.7 on lähes saman pituinen kuin uusi VW Passat Variant, joten ehkä ulkonäkö hämää. Sisälle istuessa tilan tunne on joka tapauksessa välitön. Ensimmäisen minuutin ajon aikana on selvää, että tässä penkissä viihtyy pidemmänkin matkan. Viikon pituisen koeajoperiodin aikana tämä olettamus osoittautui todeksi.

    ID.7 on näyttävä ilmestys.

    Ja nyt tulee ensimmäinen kehu. ID.7 on lähes ultimaattinen matka-auto, jonka ajokokemus vetää vertoja selvästi kalliimmille autoille. Välillä autoa ajaessa tulee tunne siitä, että ajaisi luksusautoa, jollainen ID.7 ei ainakaan hintansa puolesta ole.

    Tilaa riittää. Tavaratila vetää 532 litraa.

    Tämän auton kohdalla Volkswagen on onnistunut monessa asiassa, ja ennen kaikkea ajomukavuudessa. Maantieajossa vauhti ei tunnu missään ja nopeusrajoituksia saakin tarkkailla aktiivisesti. Auto nielee vaivattomasti hieman isommatkin tienpinnan epätasaisuudet. Kun ajomoodin vaihtaa Ecosta Sport-moodiin, auto jämäköityy ja tarjoaa oivalliset ajo-ominaisuudet etenkin mutkaisemmille tieosuuksille. Ajomoodi vaikuttaa jonkin verran myös ohjaustuntumaan.

    Entä sitten kaupungissa? Oletuksenamme oli, ettei ID.7 pysty ehkä tarjoamaan vastaavaa ajomukavuutta mukulakivillä. Olimme väärässä, sillä alusta suorastaan hävittää ylimääräiset pomput ja kuopat ja mikä parasta, sisätilojen äänieristys on toteutettu erittäin hyvin. Ei siis moitittavaa, ellei sellaiseksi laske jarrupolkimen tuntumaa. Jos runsaan 2 000 kilon painoinen auto täytyy saada pysähtymään nopeasti, jarrupoljinta saa painaa tosissaan. Tämä voi tulla yllätyksenä, jos on tottunut herkempään jarruun.

    Kiihtyvyyttä ID.7 tarjoaa sen sijaan aivan riittämiin, vaikka mikään sähkötykki se ei olekaan. Vanhan ajan sporttisiin polttomoottoriautoihin verrattuna kyseessä on kuitenkin varsin tehokas peli, sillä nollasta sataseen kiihdytään 6,5 sekunnissa ja hevosvoimia tarjotaan 286 kappaletta. Vääntöäkin on sen verran, että ID.7:lla saa vetää enintään 750 kilon painoista jarrutonta perävaunua.

    Sport-asetuksen kytkeminen antaa ripeässä kiihdytyksessä mukavan räyhäkkään, urheiluautomaisen äänen sekä ohjaamon sisälle että auton ulkopuolelle. Onhan se hienoa, kun sähköauton äänimaailma saa ohikulkijoiden päät kääntymään!

    ID.7 on takavetoinen auto, mikä on yllätys. Näin isokokoisen auton olettaisi vetävän jokaisella neljällä pyörällä. Talvikäytössä takaveto voi koitua kuljettajan haasteeksi, etenkin jos ajelee muuallakin kuin hyvin auratuilla teillä. Kesäkoeajossakin auto sutii tämän tästä takarenkailla, vaikka "kaasua" antaisi kohtuullisesti.

    Nopeaa latausta

    ID.7 tarjoaa 77 kilowatin akuston, jolla ajelee WLTP-mittausjärjestelmän mukaan peräti 731 kilometriä kaupunkiajossa ja yhdistetyssä ajossa 588 kilometriä. Täytyy sanoa, että tämän kokoisella akustolla ei tule enää miettineeksi lataustarvetta, koska ajomatka lähestyy polttomoottoriautoa tai jopa ylittää sen. Ei siis enää valitusta siitä, että latausasemaa tarvitsee hakea tämän tästä. Sähköautoilusta on tullut siinäkin mielessä mukavaa.

    Latausluuku kansi avautuu lipaksi.

    Valmistajan tietojen mukaan akusto latautuu DC-pikalatauksella 10–80 prosenttiin 28 minuutissa. Koeajon aikana saimme pikalatauksella virtaa tehokkaimmillaan noin 13 kilometriä minuutissa optimaalisella latausasetuksella. Latausluukkua in innovoitu siten, että se avautuu alhaalta ylös. Tässä on mietitty talvisia olosuhteita ja sadetta: luukku jää kätevästi ”lipaksi” suojaamaan latausliitäntää.

    Ajossa yllätyimme siitä, miten pienellä kulutuksella iso auto etenee. Yhdistetyssä moottoritie- ja kaupunkiajossa pääsimme parhaimmillaan vajaan 13 kilowattitunnin sähkönkulutukseen. Varsin halpoja kilometrejä etenkin, kun koeajon aikana pörssisähkön tuntihinta oli jopa miinuksella.

    Mainittakoon tässä yhteydessä, että yhden polkimen ajo onnistuu ID.7:lla kohtalaisesti. Varovainen ja ennakoiva kuljettaja pystyy ajamaan kaupungissakin koskemalla jarrupolkimeen vain satunnaisesti.

    Sisällä kaikki kunnossa

    ID.7:n käynnistyminen hoidetaan ilman käynnistyspainiketta oikeasta viiksestä, joka toimii etenemissuunnan valitsimena. Viiksen kääntö eteenpäin kytkee D- tai B-asennon ja kääntäminen kuljettajaan päin ”peruutusvaihteen”. Viiksen päässä olevasta painikkeesta auto kytketään P-asentoon. Viiksiratkaisu tuntui alusta alkaen luontevalta.

    Viiksiratkaisu toimii hyvin.

    Ratin takana on matala näyttö, jossa on kaikki oleellinen informaatio kuten nopeus, tien nopeusrajoitus (jos aktivoitu), akun varaus ja mahdolliset ilmoitukset.

    15-tuumainen näyttö on selkeä.

    Sähköautomaailmasta tuttuun tapaan ohjaamoa hallitsee iso kosketusnäyttö, joka ID.7:n tapauksessa on 15-tuumainen. Näyttö toimii erinomaisesti eli se reagoi hyvin kosketuskomentoihin ja mikä parasta, käyttöliittymän suunnittelussa on onnistuttu nappiin. Valikot ovat selkeitä ja kokonaisuus on huolellisesti mietitty. Tämä tarkoittaa, että halutut toiminnallisuudet löytyvät valikoista helposti ja lähes opettelematta. Hyvänä esimerkkinä on valikko, jossa on listattu selkeästi kaikki turvaominaisuudet kuten kaista-avustin ja ylinopeusvaroitin. Kosketusnäytön yläosassa on kätevät pikavalinnat tärkeimpiin valikoihin.

    Ohjaamo on tyylikäs ja käytännöllinen.

    Lisävarusteita kohtuurahalla

    ID.7:n hinta ilman lisävarusteita on 58 990 euroa. Koeajoautoon oli ruksittu Design Plus- ja Interior Style & Wellness Plus -paketit, joista lisähintaa kertyy yhteensä noin 5 000 euroa. Paketit tuovat muun muassa automaatti-ilmastoidut premium-istuimet kuljettajalle ja apukuskille, lämmitettävät takasivuistuimet sekä Harman/Kardonin 16-kanavaisen premium-äänentoistojärjestelmän.

    Koeajoauton premium-penkit ansaitsevat erityiskiitoksen.

    Erityistä iloa ajossa oli loistavan arvosanan ansaitsevista etuistuimista, jotka pitivät sisällään erinomaisen hierontatoiminnon. Erilaisia hierontatiloja oli useita erilaisia ja toisin kuin monissa muissa autoissa, VW:n hierovat istuimet todella hierovat, eivät vain tunnustele. Premium-istuinten ilmastoinnista oli hyötyä kuumina päivinä. Nämä istuimet ovat loistavat!

    Design Plus -paketti sisältää muun muassa mukautuvan alustansäädön aktiivisella iskunvaimentimien säädöllä sekä ääntä vaimentavat etusivulasit.

    Ratin takana oleva matala näyttö tarjoaa kaiken oleellisen informaation.

    Saksalaisvalmistaja tarjoaa monia lisävarusteita kohtuullisella hinnalla. Tästä esimerkkinä 20-tuumaiset kevytmetallivanteet, joista peritään varsin maltillinen 575 euron lisähinta. Näyttävän sinisen metallivärin saa 180 eurolla.

    Kokonaisuutena VW tarjoaa varsin paljon autoa vajaalla 65 000 eurolla eli koeajamamme auton hinnalla.

    Mitä ID.7:sta jää käteen? Volkswagen on osunut tämän auton suunnittelussa nappiin. Moni asia toimii juuri niin kuin kuljettaja haluaa. ID.7:n ratissa tuntuu siltä, että tällainen auto on saatava.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Futuristin koeajossa MG4 Xpower: Sähköinen leikkikalu, joka jättää kylmäksi

     

    Tagit: Volkswagen ID.7  sähköautot  koeajo  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: