-
Renault esitteli sympaattisen konseptipakun: Nyt on tuulilasilla kokoa!
Renaultin sähköinen Estafette-konsepti on kaupunkikäyttöön suunniteltu pakettiauto.
Renault on esitellyt mielenkiintoisen sähköisen hyötyajoneuvokonseptin, joka valmistajan mukaan antaa esimakua siitä, miten Flexis eli Renault Groupin, Volvo Groupin ja CMA CGM Groupin yhteisyritys aikoo vastata käyttövoimamurroksen ja kaupunkilogistiikan haasteisiin.
Estafette-konseptiauto on suunniteltu ensisijaisesti kaupunkiajoon. Kyseessä on kompakti, mutta silti verrattain tilava täyssähköinen pakettiauto. Valmistajan mukaan ajoneuvon alusta on kehitetty ammattikuljettajien tarpeita ja toiveita silmällä pitäen ja siinä painotetaan turvallisuutta sekä kuljettajille että tavaroille.
Estafette-konseptiauton ulkomitta (4,87 x 1,92 metriä) vastaa lähinnä Kangoota (4,91 x 1,86 metriä) sillä erotuksella, että Estafette on selvästi korkeampi (2,59 metriä verrattuna Kangoon 1,85 metriin), ja sillä on selkeä pystysuuntainen siluetti. Muotoilulla on pyritty helpottamaan kuljettajan liikkumista ohjaamon ja kuormaustilan välillä esimerkiksi lastauslaitureilla.
Auton takana oleva rullaverho avautuu koko pakettiauton korkeudelle. Lastaaminen on ajateltu tehtävän ainoastaan takaa ja purkaminen vastaavasti vain sivuovista, mikä takaa turvallisemman työympäristön.
Liukuovi erottaa ohjaamon ja tavaratilan. Se sulkeutuu automaattisesti, kun kuljettaja palaa ohjaamoon tai poistuu ajoneuvosta, jolloin tavarat ovat aina katseilta turvassa. Lastaustilassa on neljä taitettavaa hyllyä. Jokainen yksityiskohta on suunniteltu sujuvaa ja turvallista käyttöä varten.
Pitkäkin henkilö voi seistä suorana sisällä
Estafetten kattoväri on kirkkaan keltainen. Etusäleikkö on sijoitettu valtavan tuulilasin alle. Taustavalaistu Renault-logo heijastuu selvästi uuteen LED-valokuvioon, joka muodostaa suuria, pystysuoria logon osia säleikön reunoille.
Isolla, sivuilla kaareutuvalla tuulilasilla on haettu panoraamamaista näkymää ympäristöön. Tuulilasi yhdistyy kahteen sivulasiin.
Auton ohjaamo on keltainen, ja siinä on yksi istuin kuljettajalle. Istuimen alla on koroke, joka takaa kuljettajalle mukavan ja turvallisen ajoasennon. Kuljettajan tarvitsee vain kääntää istuin voidakseen nousta seisomaan matkustamossa. Sisällä voi seistä suorana alle 1,90 metriä pitkä henkilö. Istuimen alla olevassa korokkeessa on seitsemän vetolaatikkoa (kolme oven puolella ja neljä toisella puolella).
Estafetten kojelauta on jaettu 7-tuumaiseen näyttöön, joka näyttää ajoon liittyvät tiedot, sekä keskiosan 12-tuumaiseen, kuljettajaan päin käännettyyn näyttöön. Näytön alareunassa, ohjauspyörän keskiosassa sekä kojelaudan vasemmassa reunassa olevat alueet sisältävät pienoissovelluksia, jotka tarjoavat nopean pääsyn kuljettajan suosikkitoimintoihin. Multimediajärjestelmä hyödyntää avointa teknologiaa. Sivupeilit on korvattu kahdella pystysuuntaisella 10-tuuman näytöllä.
Hei! Luitko jo tämän?
Uusi tutkimus tuo hyviä uutisia sähköautoilijoille: ”Kestää koko eliniän”
Tagit: Renault Estafette sähköauto konseptiauto TakaisinKirjoittaja