• Teslalle heikko arvosana automatisoitujen järjestelmien vertailussa

    Osittain automatisoitu ajaminen on yleistymässä sähköautoissa, mutta kuinka turvallista se on? Yhdysvalloissa testattiin 14 eri järjestelmää.

    Amerikkalainen voittoa tavoittelematon järjestö The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) selvitti kaikkiaan neljäntoista osittain automatisoidun ajojärjestelmän turvallisuutta. Mukaan valittiin muun muassa Teslan Full Self-Driving -järjestelmä, GM:n Super Cruise sekä Fordin BlueCruise.

    Autonomisen ajamisen kehitysvaiheet on jaettu kuuteen tasoon, jotka on merkitty numeroin 0-5. Nollataso tarkoittaa täysin manuaalista ajamista ja tasolla 5 ajaminen ei vaadi lainkaan kuljettajan osallistumista.

    Tasolla 2 ajaminen on osittain automatisoitua, eli käytössä on muun muassa etäisyyttä edellä ajavaan autoon vahtiva vakionopeudensäädin, kaistavahti ja automaattinen kaistanvaihto. Osa järjestelmistä antaa kuljettajalle mahdollisuuden irrottaa kädet ohjauspyörästä hetkellisesti. Tällaisia sähköautoja on myynnissä useilla eri merkeillä.

    Kehittyneemmät kuljettajaa avustavat järjestelmät tunnetaan kirjainyhdistelmästä ADAS (advanced driver-assistance systems).

    IIHS:n testissä vain yksi auto, Lexus Teammate, sai hyväksytyn arvosanan. Seuraavaksi parhaiten menestyivät GM:n Super Cruise ja Nissanin ProPilot Assist. Heikko arvosana annettiin esimerkiksi Fordille ja Teslalle. Useampi testattu järjestelmä sai hyvän arvosanan vähintään yhdestä arvioidusta osa-alueesta. Tesla oli testin ainoa auto, joka ei saanut hyvää arvosanaa yhdelläkään osa-alueella.

    Yhdysvalloissa automatisoitu ajoteknologia on aiheuttanut viime aikoina onnettomuuksia, mikä on lisännyt keskustelua teknologian turvallisuudesta.

    IIHS:n mukaan tulokset ovat huolestuttavia ajatellen sitä, että avustavilla järjestelmillä varustettuja autoja tulee jatkuvasti enemmän markkinoille. Asiantuntijat pelkäävät, että kuljettajat luottavat järjestelmiin liikaa.

    Hyvän arvosanan saadakseen järjestelmän oli tunnistettava kiitettävästi kuljettajan katseen sekä käsien sijainnin ohjauspyörän ympärillä. Lisäksi järjestelmän tulee varoittaa eri keinoin kuljettajaa, jos tämän huomio herpaantuu. Varoittaminen voidaan toteuttaa asteittain voimistuvilla äänillä sekä esimerkiksi istuimen värinällä. Lisäksi esimerkiksi adaptiivisen vakionopeudensäätimen tulisi tutkijoiden mukaan kytkeytyä pois päältä, jos kuljettajan katse pysyy liian pitkään muualla kuin edessä olevassa liikenteessä.

    Amerikkalaisjärjestön tutkijat huomasivat, että huonon arvosanan saaneet järjestelmät eivät olleet kovin vakuuttavia kuljettajan huomiokyvyn tarkkailemisessa ajon aikana. Osa järjestelmistä hyväksyi ajamisen ilman turvavyötä.

    IIHS huomauttaa, että Teslan automatisoitua järjestelmää arvioitiin ennen kun Tesla päivitti autojaan uusimmalla turvapäivityksellä. Tutkijat toteavat, että moni puutteelliseksi arvioitu toiminnallisuus voidaan korjata helposti asennettavalla ohjelmistopäivityksellä.

    Lähde: IIHS.org

    Hei! Luitko jo tämän?

    Huawei aikoo mullistaa kiinalaisten premium-sähköautojen markkinan: Uutuus esitellään pian

    Tagit: sähköauto  Tesla  Tesla Autopilot  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: