• Vastaisku kosketusnäytöille: Autoihin on tulossa lisää fyysisiä painikkeita

    Muun muassa Volkswagen ja Hyundai ovat palaamassa fyysisiin nappeihin.

    Hyundai haluaa tulevaisuuden autoihinsa lisää fyysisiä painikkeita. Korealaisvalmistajan muotoilujohtaja SangYup Lee kertoo Motor1-sivuston haastattelussa, että hyvä muotoilu ei ole vain ulkonäköä, vaan sillä on merkitystä ennen kaikkea käytettävyydelle.

    – Muotoilu on toisten auttamista. Jos haptiset kosketuspinnat eivät auta kuljettajaa, ne eivät ole hyvä ominaisuus, Lee toteaa haastattelussa.

    Haptiset eli sileät, kevyeen kosketukseen reagoivat painikkeet ovat yleistyneet uusissa autoissa, mutta tämä trendi ei välttämättä jatku. Esimerkiksi Volkswagen on kertonut, että se korvaa haptisia painikkeita perinteisillä fyysisillä painikkeilla.

    Hyundai on lisännyt fyysisiä painikkeita esimerkiksi vuoden 2026 Palisade-malliinsa, jossa muun muassa lämpötilaa ja ratissa olevia toimintoja hallitaan perinteisillä napeilla. Niitä käytetään myös esimerkiksi peilien säätämiseen.

    – Kaiken on oltava mahdollista säätää nostamatta olkapäätä – ja ennen kaikkea katsetta tiestä. Tämän vuoksi painikkeet ovat tärkeitä, Lee sanoo Motor1:n haastattelussa.

    Kosketusnäytöissä on myös toinen haaste, sillä kirkkaassa valaistuksessa niiden käyttö voi olla hankalaa. Hyundai on sijoittanut joidenkin mallien mittaristoja ja infotainment-näyttöjä kojelaudan sisään heijastusten minimoimiseksi.

    Aiemmin muun muassa The Times ja The Verge ovat kertoneet, että Euroopan autoalan turvallisuutta valvova taho haluaa autoihin vähemmän näyttöjä ja enemmän fyysisiä säätimiä. Pelkona on, että lisääntyvät kosketusnäytöt vievät liikaa kuljettajan huomiota ja että niiden käyttö ajon aikana aiheuttaa vaaratilanteita. The Times -lehden mukaan Euro NCAP -turvallisuusarviointiohjelma aikoo ottaa käyttöön uudet säännöt tammikuussa 2026. Niiden mukaan autot saavat täydet viisi tähteä turvallisuusarvioinnissa vain, jos niissä on fyysiset hallintalaitteet keskeisille toiminnoille.

    – Kosketusnäyttöjen ylikäyttö on koko teollisuuden ongelma. Lähes kaikki valmistajat ovat siirtäneet tärkeimmät säätimet keskitetylle kosketusnäytölle, mikä pakottaa kuljettajat irrottamaan katseensa tiestä ja lisää onnettomuusriskiä, Euro NCAP:n strategisen kehityksen johtaja Matthew Avery kertoi aiemmin The Timesille.

    Vuonna 2026 voimaan astuvien uusien arviointikriteerien mukaan täyden turvallisuusarvosanan saadakseen auton tulee olla varustettu fyysisillä painikkeilla tai säätimillä seuraavia toimintoja varten: hätävilkut, vilkut, tuulilasinpyyhkijät, hätäpuhelut ja äänimerkki.

    Hei! Luitko jo tämän?

    Tutkimus paljastaa: Teknologian käyttö voi pienentää dementiariskiä

    Tagit: kosketusnäyttö  fyysiset painikkeet  Euro NCAP  
      Takaisin
    0 kommenttia:
    Kommentoi: